Det østjyske energiselskab NRGi har i løbet af 2016 ændret strategisk fokus i markedsføringen.

Det betyder bl.a., at den digitale kommunikation nu kommer i højsædet, hvilket er godt nyt for energiselskabets mangeårige samarbejdspartner på mediebureauområdet, MEC.

MEC står således fremadrettet på mål for virksomhedens samlede kommunikationsindsats, eller med andre ord: MEC er nu NRGi’s leadbureau.

Ifølge Simon Karsø, kommunikationschef i NRGi, så hænger det ikke mindst sammen med mediebureauets indsigt i og evne til at få masser af god kommerciel kommunikation ud af de mange kundedata, som NRGi råder over.

- Langt størstedelen af danskerne er på nettet mere eller mindre konstant, og vi skal møde dem, hvor de er. Derfor opruster vi vores kommunikationsindsats på alle relevante digitale kanaler markant, og vi har i samarbejdet med MEC fokus på markedsføring, der er både målbar og datadrevet, siger Simon Karsø.

Gode resultater

Et af områderne i den nye tilgang bliver en massiv kampagne for NRGi’s nye værdipulje.

Det nye tiltag er et element i energiselskabets værdipolitik, der tilsiger, at en del af selskabets resultat skal udbetales til andelshaverne.

Konceptet går ud på, at NRGi fra og med 2016 uddeler et beløb, der årligt fastsættes af repræsentantskabet i forbindelse med godkendelse af selskabets årsregnskab, der kan sætte gang i en bæredygtig udvikling af forsyningsområdet i og omkring Østjylland.

Beløbet, der uddeles i første omgang, er seks mio. kr.

- Vi var ude i en lignende indsats i fjor – blot i noget mindre skala – og her beviste MEC, at de havde masser at byde på, siger Simon Karsø, der understreger, at NRGi stadig samarbejder med både reklamebureauer og PR-bureauer, men at det fremadrettet er MEC, der svinger den kommunikative taktstok.

Glæde hos MEC

Hos MEC ser man et stort potentiale i det nye samarbejde:

- NRGi er på en rigtig spændende rejse, hvor dialogen med deres nuværende kunder (og ejere) og fremtidige kunder flytter til digitale kanaler. Vi gør i MEC meget for at kommunikere relevant og effektivt på tværs af digitale enheder og kanaler, samtidig med at de mere traditionelle kanaler også stadig spiller en stor rolle. Kunderejsen i dag er langt mere kompleks end tidligere, og kræver at indsatsen er datadrevet og målbar for at skabe relevant kommunikation, siger Claus Dahl Andersen, Managing Director.