Siden marts har WPP’s to store kommunikations-brands på det danske marked - Burson-Marsteller og Hill+Knowlton Strategies - opereret under det midlertidige fusions-navn HK – BM, men nu er parterne klar med nyt navn og nyt look. Og med nye kompetencer om bord.

Bureauets nye navn er Halo. med ordet agency tilføjet, og den visuelle identitet bærer lidt fra begge verdener med sig: Den pink farve fra Hill + Knowlton Strategies’ logo, og den cirkelrunde form fra Burson-Marstellers tre kloder.

Og ifølge adm. direktør Nikolaj Buchardt ligger der store ambitioner bag WPP-sammensmeltningen:

- Vores målsætning er at være en fast del af de største kommunikationsbureauer i Danmark – og gerne kravle endnu længere op mod toppen inden for en kort årrække. Der er ingen tvivl om, at vi ønsker at præge det danske marked og, at vi ser det som vores hovedmarked i Halo. Men vi beholder vores globale netværk i Burson-Marsteller og Hill+Knowlton Strategies som vores kunder også fremadrettet kan drage nytte af, siger han.

Ny adfærds-specialist

En halo er en ring af lys omkring et objekt, som fx solen eller månen. Ordet, der oprindelig er græsk, bruges også i religiøs kunst om et lysende skær eller en ring over hovedet på hellige personer.

Der er dog ikke noget helligt over det fusionerede bureau, men derimod en klar ambition om, som det hedder, at ”hjælpe danske organisationer med at stå stærkest muligt i en stadig mere og mere usikker markedsplads, hvad end det handler om at afsætte varer, finde de rette medarbejdere eller forbedre omdømmet.”

Bureauerne har i øvrigt allerede før fusionen oplevet en vækst inden for især løsninger, der bygger på indgående viden om den menneskelig adfærd – både fra danske og internationale kunder.

Så for at styrke kompetencerne på netop dét område har Halo ansat Jakob Rachmanski, der er cand.phil. og kommer fra en stilling som adfærdsspecialist i Adfærdshuset. Han er desuden tilknyttet Institut for Fremtidsforskning, forfatter til flere bøger om adfærdspsykologi - og en aktiv og populær blogger i disse spalter.

En af flere WPP-fusioner

Grundtanken med Halo, der får omkring 20 medarbejdere, er ifølge Nikolaj Buchardt, at både efterspørgsel og udførelse af kommunikationsrådgivning er blevet en mere kompleks størrelse.

Med fusionen vil man derfor udnytte synergien fra de to bureauer, som den samlede indsigt kan udløse.

- Med Halo har vi skabt et nyt spændende dansk bureau, der har et globalt netværk, baseret på solid erfaring, hvor hele værdikæden er repræsenteret. Tilknytningen til både de internationale og nordiske netværker forsvinder jo ikke, hvilket giver os muligheden for at trække på kapaciteter fra hele verden, når der skal udtænkes strategiske løsninger, siger Nikolaj Buchardt.

Fusionen af Burson-Marsteller og Hill+Knowlton Strategies er blot én af flere store sammenlægning af WPP-bureauer på dansk grund inden for kort tid

I oktober sidste år blev AdPeople opslugt af Wunderman, i januar i år blev JWT Copenhagen lagt ind under Ogilvy-brandet, i marts kom så fusionen af Burson-Marsteller og Hill+Knowlton Strategies - og i sommer meddelte WPP-ejede GroupM, at man globalt - og dermed også i Danmark - ville fusionere mediabureauerne MEC og Maxus.