Årets store konference om bæredygtig kommerciel kommunikation, Sustainable Brands, løber af stablen mandag, tirsdag og onsdag i næste uge på Radisson Blue Scandinavia hotel i København.

Det er ganske enkelt et overflødighedshorn af inspiration, hvor den ene case efter den anden rulles ud, og hvor forretningsudvikling og marketing konvergerer i en ny måde at udvikle virksomheder på.

Vi spørger en dansker, der sidder i Advisory Boardet for Sustainable Brands, om hans tanker i anledning af, at eventen kommer til København.

– Jeg synes faktisk ikke, dette bare er en event. Det er en medie- og medlemsvirksomhed, som italesætter en central agenda. Kald det grundlaget for moderne forretningsudvikling, siger Thomas Kolster, alias Mr. Goodvertising.

– Dette års tema hedder “Redefining the good life”, hvilket jo rører ved kernen af marketing, men også hvordan rykker vi fra at blæse mere varm luft ind i en boble, der har nået bristepunktet, til at bygge brands, som er en del af løsningen, ikke problemet. 

Et tohovedet monster

Prøv at konkretisere synspunktet?

– Ligesom ”Big Data” og ”AI” er ”Purpose” et af de buzzwords, som for alvor er rykket ind i marketing-afdelingen, men for de fleste brands ender purpose med at blive et tohovedet monster, hvor profit og purpose ender med at trække i hver sin retning som et fly med et cockpit i hoved og hale.

– På Sustainable Brands er der mange spændende bud på ægte og gennemførte purposes, bl.a. fra forfatter John Izzo, der har skrevet adskillige bøger inden for emnet. Han taler bl.a. om brands’ muligheder for at definere det gode liv for mennesker, hvilket er noget af en opgave.

– Der er i øvrigt over 100 keynote speakere, der repræsentere virkelig gode bæredygtige cases og akademikere og kommunikatører, der analyserer og håndterer bæredygtig kommunikation.

Selv en bank kan tænke bæredygtigt

Er konferencen kun for de frelste?

– Nej. Men for mig personligt er Sustainable Brands både en nørde-komsammen, hvor man får mulighed for at dykke ned i tunge problemstillinger, men det er også en TED inden for sustainability, der inspirerer og viser idéer med flyvehøjde.

– Blandt mange andre vil deltagerne møde Aland Index, som bl.a. vandt Grand Prix i Cannes Lions og Black Pencil i D&AD. The Baltic Sea Project er både et bæredygtigt initiativ, men også en fremragende positionering af en bank.

Du skal selv tale?

– Ja, og jeg kommer til at udfordre purpose-begrebet i min keynote ”Empowerment is the new power”, der omhandler, hvordan brands skal udvikle sig fra at tale om produktfordele, skabe branded experiences eller agitere for ”We care”, til i stedet at underbygge deres kunders gode liv.

– Og de brands, som kan vende kunderne til medskabere af marketing mikset fra produkt til promotion, får ikke alene deres kunder til at vokse, men vokser selv, hvilket jeg kalder ”Empowerbility”. Det bliver første gang, jeg kommer til at bruge noget af min research bag den nye bog, jeg arbejder på. 

Er der store brands, du vil fremhæve?

– I en global undersøgelse Globescan offentliggjorde sidste år med titlen ”Sustainability Leaders”, hvor eksperter blev spurgt om, hvem de så som et purposeful brand, stak Unilever klart ud fra flokken, hvilket viser, der stadigvæk er masser af plads til at positionere sig som et brand med noget på hjerte.  

Summa summarum?

– Bæredygtighed er rykket ud af urtehaven, hvor de har levet relativt beskyttet, til at være en dokumenterbar fordel i både positioneringen og forretningsudviklingen, og flere brands er begyndt ikke alene at italesætte deres ambitioner, men også at udvikle nye produkter og forretningsmodeller, der matcher et målbart purpose, slutter Thomas Kolster. 

Læs mere om konferencen her.