For små tre år siden slog to tidligere TV 2-folk, Morten Hilmar og Martin Høgsberg, dørene op til et nyt mediebureau med særlig fokus på medierådgivning for landets små- og mellemstore annoncører i Smilets By.

Nu er årsregnskabet for 2017 landet, og det vidner om et bureau i vækst: Bruttofortjenesten rundede 4,1 mio. kr. mod 2,4 mio. kr. året før, mens årets resultat landede på 0,9 mio. kr., hvilket er helt som planlagt, fortæller Morten Hilmar:

- Vores årsregnskab er tilfredsstillende og viser os egentligt bare, at vores udviklingsplan og vækststrategi er værd at følge, siger han.

- Vi holder fast i at udvikle på vores kernekompetencer, som er klassiske mediebureauservices med et twist – og vi gør det med respekt for kundens udfordringer og med personlighed, fortsætter Morten Hilmar.

Hjælp til Skagen-hotel

Et eksempel på Hilmar & Høgsbergs tilgang er en aktuel kampagne for Color Hotel Skagen, der kom til bureauet for at blive rådgivet i forbindelse med hotellets 50 års jubilæum.

Hotellet befinder sig på et marked, hvor spillerne er mange og budgetterne massive, så det vrimler med kommerciel kommunikation for weekendophold etc. overalt.

Derfor valgte bureauet at gå nye veje i eksekveringen af kampagnen – dog med klassiske taktiske komponenter også.

Native og bannere

Resultatet blev en række historier om Color Hotel Skagen, der i øjeblikket kører i flere lokale medier under Jysk Fynske Medier, hvor journalisterne har interviewet en række gæster, der har benyttet det klassiske Skagen-hotel mange gange.

Native-annoncerne er publiceret på såvel print som online sammen med et taktisk bannerspor.

Kampagnen er målrettet læsere fra samme lokalområde som de interviewede, hvilket skal højne relevansen af den personlige anbefaling.

Og virker det så? Ja, ifølge samarbejdspartnerne er der såvel en meget tilfredsstillende læsetid som højt engagement på native-annoncerne.

- Det er et godt eksempel på det tætte samarbejde, vi kører sammen med både kunden og medierne for at kunne levere skræddersyede løsninger, der er relevante og attraktive for målgruppen at engagere sig i, siger Charlotte Brunskov, relativt ny partner i Hilmar & Høgsberg.

Udsigt til mere vækst

Kampagnen er også det godt eksempel på de elementer, bureauet selv mener ligger til grund for den positive udvikling siden etableringen, nemlig innovative løsninger forankret i kundens reelle problemstillinger og målsætninger, forklarer Charlotte Brunskov.

Hun kan også fortælle, at bureauet er kommet stærkt i gang med dette års vækstbudget og hen over sommeren forventer at hyre to nye medarbejdere for at kunne følge med.

Nøgletal Hilmar & Høgsberg 2017 (2016)

(mio. kr.)

Bruttofortjeneste:              4,4(2,4)

Resultat før skat:               1,2 (0,4)

Årets resultat:                    0,9 (0,3)

Egenkapital:                       1,3(0,4)

Gns. antal ansatte:             6(4)