I de senere år er flere af verdens største konsulenthuse, heriblandt Deloitte, PwC og ikke mindst Accenture, braget ind på den digitale bureauscene.

Og nu har Fiat Chrysler valgt en ny global bureaupartner for det italienske luksus-bilmærke Maserati, der understreger, at konsulenthusenes bureau-ambitioner langt fra er noget, de store, veletablerede spillere på markedet kan eller bør ignorere.

Valget faldt nemlig på Accentures digitale bureau, Accenture Interactive, og her ser man Maseratis valg som et stort skridt fremad i bestræbelserne på at udfordre de traditionelle bureauer.

Det sker ved at positionere sig som et ”Experience Agency”, der kan holde styr på alle touchpoints i den kunderejse, der bliver mere og mere kompleks i takt med den digitale transformation.

Styr på kundeoplevelsen

Og det er netop dét, Maserati har købt ind i, da Accenture Interactive bliver det ikoniske bilmærkes globale bureau for kundeoplevelser. Det betyder, at bureauet bliver ansvarlig for digital brandstrategi, digital reklame, produktion af digitalt indhold, kampagnestyring og analyse.

Blandt målene er at understøtte og forbedre kunderejsen. Vel at mærke samtidig med, at Maserati-brandets elegance og stil opretholdes. 

Accenture Interactive har derfor sat sig som mål at indføre og forbedre datadrevet markedsføring og digital analyse i Maseratis kerneforretning, hvilket skal gøre det muligt for alle afdelinger – ikke kun salg eller kundeservice – at være mere kundeorienteret end tilfældet er i dag. 

Accenture Interactive vil udvikle skræddersyet digitalt indhold, der gerne skulle engagere nuværende og fremtidige kunder og samtidig give Maserati den indsigt, der skal til for at skabe individuelt tilpassede kundeoplevelser.

- Vi er stolte over, at vi allerede i dag er kendt for at levere en særlig kundeoplevelse, men vi er forpligtet til konstant at forbedre alle interaktioner med nuværende og potentielle kunder, siger danske Jacob Nyborg, der er Maseratis globale Head of Marketing.

- Som kunde hos Maserati får – og forventer – man en særlig oplevelse. Vi ønsker at engagere vores kunder endnu mere på tværs af alle kanaler, fra medier til eftersalg. Derfor valgte vi Accenture Interactive. De har evnen til at håndtere vores relationer med kunderne på en helhedsorienteret måde, så vi kan levere gode, autentiske, relevante og sammenhængende interaktioner med vores kunder, fortsætter han.

Data driver salget

Maserati vil arbejde sammen med et team fra Acenture Interactive, hvor bl.a. datadrevet marketing og digitalt, kreativt arbejde vil blive leveret af Accentures datterselskab, Karmarama.

- Progressive virksomheder som Maserati er klar over, at kundeoplevelsen spiller en større og større rolle – og kunderne forventer integrerede, individuelle oplevelser både digitalt og i den virkelige verden, siger Anatoly Roytman, som leder Accenture Interactive i Europa, Afrika og Latinamerika. 

- Opgaven fra Maserati er klar: Den digitale teknologi skal bruges til at drive salg og styrke brandet. Vi skal udvikle en omfattende marketingstrategi, der skal kunne nå begge disse mål ved at søge de mest kreative og varige kundeoplevelser gennem kombination af data, indhold og innovative marketingteknologier, slutter Anatoly Roytman.