Når glade festivalgæster om kort tid strømmer til Danmarks smukkeste festival i Skanderborg for bl.a. at høre Britney Spears og Shawn Mendes, får de en musik-oplevelse med visuelt akkompagnement af en ny visuel identitet.

Bag denne står det det aarhusianske e-handelsbureau No Zebra, der netop har annonceret åbningen af et københavnerkontor. 

Bureauet har ikke blot designet og bygget festivalens website, men også skabt det overordnede visuelle udtryk og den identitet, som festivalen bruger på alt lige fra armbånd over plakater til overalt i den digitale sfære

Det er tredje år i træk, at No Zebra står bag selve websitet, men i 2016 lå designopgaven et andet sted. 

Bag den re-designede visuelle og digitale identitet til 2018-festivalen, der bl.a. rummer en dansende og hoppende bøgeskov, står Michael Albertsen, der er Senior Digital Designer hos No Zebra.  

- Det er en af de opgaver, man er lidt ekstra stolt over at lave og levere. Både fordi Smukfest betyder meget for mange mennesker og fordi, at det kræver meget for især festivaler at blive ved med at forny sig, inspirere gæsterne og ikke mindst koble online og offline tættere og tættere sammen, siger han.

En stabil platform

Og netop koblingen mellem offline og online er kernen, hvilket følgende tal vidner om:

Da Smukfest i december solgte de 28.000 partout-billetter på blot halvanden time, besøgte cirka 50.000 personer Smukfest.dk samtidig. 

Samlet havde sitet i alt cirka 135.000 sidevisninger på én dag. På en “normal” dag resten af året, er der til sammenligning mellem 1.500 og 3.000 sessioner på siden.

For at sikre at selve Smukfest.dk kunne holde dampen oppe under den hårde belastning, har No Zebra på forhånd stresstestet sitet grundigt, forklarer Nicholai HindrichsenCEO og partner i No Zebra.

- På så vigtig en dag må websitet for alt i verden ikke gå ned, så vi har i dagene op til kørt massive stresstest, hvor vi får mange tusind fiktive mennesker til at besøge siden præcis samtidig, siger han.  

I den test lægger vi en langt større belastning på siden, end den får på selve dagen for billetsalget, så vi er helt sikre på, at den kan holde, slutter han.

Smukfest løber af stablen fra den 8. til den 12. august.