Med en gennemsnitspris på 1.000 euro for en enkelt indsendelse til Cannes Lions er udgifterne til de mange awardshows løbet af sporet.

De øvrige globale og nationale awards koster godt det halve, hvortil skal lægges de mange timer, bureauerne investerer i en indsendelse, og det får danske UncleGrey og Grey Nordic til at trække stikket på flere globale og nationale awards.

– Vi har tidligere set awards som et redskab til at positionere os selv, men nu er mængden af awards løbet løbsk. Vi må trække en streg i sandet et eller andet sted, og derfor fokuserer vi i 2018 på Cannes, D&AD og Effie’s, siger Lars Samuelsen, Chief Strategy Officer & Head of Digital Grey Nordic.

I Danmark vil bureauet forsat sende ind til Creative Circle, AEA og Danish Digital Awards, mens de andre kåringer må undvære bidrag fra et af Danmarks mest prisvindende bureauer.

– Vi er naturligvis specielt glade for de awards, der præmierer effektiviteten af kommunikationen. Det er jo en blåstempling af det, vi gør for kunderne, og det er trods alt via effektiviteten, vi dokumenterer vores berettigelse.

Awards er sekundært

Martin Peters Ginsborg er ”vendt hjem” til Danmark efter tre år hos Anomaly i Amsterdam, og er tiltrådt som Executive Creative Director for UncleGrey og Grey Nordic:

– Vores nye indstilling passer mig rigtig godt. Hos Anomaly gik vi faktisk ikke op i awards, men i at skabe sublim kommunikation for kunderne. Hvis det udløste awards, var vi glade, men det er altså primært kundernes forretning, vi skal udvikle, ikke egne egoer, siger Martin Peters Ginsborg.

– Det svarer fuldstændig til den indstilling, vi fik med hjem fra Grey-netværkets seneste kreative globale brainstorming i Peru. Det kreative arbejde skal understøtte virksomhedernes forretning, punktum.

Den positionering, UncleGrey tidligere brugte som en vigtig markedsføring for sig selv, har altså mindre betydning nu?

– Ja, fordi vi i løbet af de seneste 3-4 år har etableret os som et af Danmarks bedste kreative bureauer. Vi skal ikke længere legitimere os alene via awards. Desuden er der sket det lykkelige, at de bedste danske bureauer nu har dokumenteret, at de ligger i verdenseliten, så vi er et andet sted i dag, end vi var for 4-5 år siden, fortsætter Lars Samuelsen.

Den danske talentmasse er i verdenseliten

Martin Peters Ginsborg uddyber:

– Vi har i dag blændende kreative medarbejdere i bureauet, og de findes også i de bedste af de andre danske bureauer. Jeg vil påstå, at talentmassen ikke er større hos Anomaly, Wieden+Kennedy eller 72andsunny, end den er i Danmark. Det er en fornøjelse at skabe kommunikation med så gode kolleger.

Lars Samuelsen:

– Vi er et sted i dag, hvor vi kan tillade os at sigte efter nordiske kunder, der vil kommunikere globalt. Det er jo også derfor, vi har skabt Grey Nordic, så vi kan effektivisere samarbejdet med de øvrige partnere SCPGrey og INGO i Sverige, Grey SEK i Finland og affiliate-partneren, TRY, i Norge.

– Det giver ekstra muskler, når vi kan levere kreativt og strategisk arbejde med så stærke partnere i ryggen, hvis vore kunder har behov for det. Og det giver os den fornødne opmærksomhed, når vi snakker med nye kunder, der vil ekspandere globalt og europæisk.

– Vi har allerede fået nogle nye kunder, der har købt ind i det nye koncept, men vi kan desværre endnu ikke løfte sløret og sætte navn på dem, men det gør vi inden jul, slutter Lars Samuelsen.

Grey Nordic har Rolf Bach Christensen som CEO, Mads Aagaard Winther som CFO, og altså Lars Samuelsen og Martin Peters Ginsborg i ledelsen. Alle løser naturligvis også opgaver dagligt i UncleGrey-regi.