For en gangs skyld er der ingen tvivl: Den største idé, den modigste, den med største kulturelle impact vandt den tungeste pris.

Det mener Per Pedersen, Grey Worldwides kreative Chairman, der også sad med i juryen for Titanium & Integrated, hvor legenden Sir John Hegarty var jurypræsident.

– Når en kæmpestor kæde som REI, der sælger alt fra kajakker og kanoer til soveposer, reb og andet friluftsudstyr, går ud med en fuldt integreret kampagne som #optoutside, er det årets største idé, siger Per Pedersen.

– Når REI’s CEO på tv siger, at folk skal gå uden for og være sammen i stedet for at sidde indendørs og handle på nettet – på USA's største eCommerce-dag Black Friday – og når han lukker alle sine sites ned for handel, har vi jo passeret promotion. Det er mere end kommunikation, det er handling med konsekvenser.

– Vi var i juryen slet ikke i tvivl om, at dette var i særklasse årets største idé. På kort sigt tabte REI jo masser af indtjening, men på lang sigt får de sat et aftryk, de dels kan bruge mange år endnu, og dels skriver sig ind i kommunikations-historien. De havde jo meget på spil, da de indledte kampagnen.

Fuldt fortjent Grand Prix i Titanium til REI’s #optoutside, skabt af Venables Bell & Partners fra San Francisco.

Frank Underwood for President

I Integrated gik Grand Prixen til ”House of Cards: FU16” (Frank Underwood for President, red.), også en fuldt integreret kampagne – surprise-surprise – ved at træde ind i en aktuel kulturel kontekst.

Den store idé og eksekvering var BBH New Yorks værk. Sir John har grinet i skægget, da han fik ”go” fra Netflix til at drille sig ind i kulturen.

– En gennemført reklamekampagne for Netflix’ Frank Underwood uden Netflix logo, helt som om det var en virkelig præsidentkandidat. Masser af indsigt og relevans lå bag. Kommunikation med kampagnekontor, stickers, børn, flag og hele pivetøjet. Sober over for præsidentkampagner, altså på de rigtige betingelser, så den kulturelle relevans var tydelig, fortsætter Per Pedersen.

Om Cannes Lions-året som helhed?

– Jeg var jo noget kritisk over kvaliteten sidste år, og jeg synes også, det var tungt at arbejde sig ned gennem indsendelserne i år, men da vi så nåede frem til cremen af cremen, vendte optimismen tilbage.

– Der var en 10-15 cases, der var meget store, og som rakte langt ud over, at de trods alt er kampagner for produkter. Og lykkeligvis ikke med så mange tech-stunts, som vi så sidste år. Alt i alt et år med store idéer, gennemført og eksekveret med super-håndværk, slutter Per Pedersen, der som skræddermester syede samtlige Grey-netværkets Cannes-indsendelser sammen. Grey gruppen nærmer sig 100 løver i år.

Tidligere var Film-kategorien den altafgørende, men den synes efterhånden af stå i skyggen af Titanium. Ikke at vinderne, populært kaldt for verdens bedste reklame-film, fejlede noget.

Grand Prixen i Film gik til Harvey Nichols og hedder ”Shoplifters”. Og den er skabt af adam&eveDDB og de emoji-lignende masker, der skal animere tyveknægte i varehuse er lavet af Blink.

Kampagnen drejer sig om at promovere Harvey Nichols app’en med taglinen ”Love Freebies? Get them legally.” Naturligvis drejer det sig om også at skræmme forbrydere mod at stjæle i varehuset.

Grand Prixen i Film Craft løb beklædningsgiganten Under Amour med, og her spillede en dansk instruktør hovedrollen.

Læs om Martin de Thurah indsats her og se filmen ”Rule Yourself”, der har taglinen ”It’s what you do in the Dark that puts you in the Light”.

For de tungnemme: Har man viljen til at vinde, er det muligt, hvis man knokler… Og måske hjælper det, hvis man har den rigtige beklædning.