Det er den flotteste danske Cannes Lions-indledning i mands minde. Manden er redaktøren, og hans hukommelse rækker 10 år tilbage.

To guldløver, fire af sølv og en af bronze er exceptionelt godt gået af danske bureauer. Og vi bør ikke glemme de annoncører, der har understøttet, inspireret og betalt for kommunikationen.

&Co har fra begyndelsen lagt sig i spidsen med en guldløve og to af sølv for momondos ”The DNA Journey” i PR-kategorien. Dertil kommer en bronzeløve for ”Alt det vi deler” for TV 2 i Promo & Activation.

Hvad siger de hos det internationale rejsesite med dansk base til det?

– Det er helt fantastisk, siger Per Christiansen, Global Head of Marketing, hos momondo.

Må vi få en uddybning?

– Vi er super stolte over, at vores bevægelse ”Let’s Open Our World” og den første kampagne på platformen, ”The DNA Journey”, kan gøre sig ved VM i reklame.

– De mange shortlistninger på tværs af kategorier viser ydermere bredden af kampagnen, og de kompetencer vi dyrker på tværs af marketing i momondo.

– Hertil skal det nævnes, at Cheapflights, der jo også er en del af momondo Group, også vandt en sølvløve i Promo and Activation, hvilket blot er med til at understrege min pointe. Så et stort tillykke skal lyde til alle hos momondo, Cheapflights og vores bureauer, slutter Per Christiansen.

Velfungerende samarbejde mellem mange aktører

Hvad siger de hos &Co til de foreløbige triumfer?

– Vi er naturligvis stolte, men også meget ydmyge. At vinde løver i PR, siger meget om kampagnens kreative niveau, men endnu mere om det sammenspil, der har været mellem Momondo og de bureauer, der har været med til at løfte The DNA Journey, siger Robert Cerkez, kreativ direktør i &Co.

– PR har været en vigtig driver for kampagnens succes, og potentialet har været tænkt ind fra dag et. Det krævede fremsyn fra Momondo at satse og fokusere på PR som et så vigtigt element i kampagnen, hvorfor det føles endnu mere skønt, at kunne modtage priserne for netop den indsats.

Julie Pedersen, Global Head of Communication hos momondo, tilføjer:

– Vi havde et mål om at differentiere momondo ved hjælp af vores brand purpose i et meget kompetitivt marked, og det lykkedes vi med ved at starte samtaler på tværs af lande og kulturer om, at en åben verden begynder med et åbent sind.

– I samarbejde med 17 PR-bureauer internationalt skabte vi fra København rammerne for en global PR-indsats. På baggrund af en international analyse om værdien af at rejse, 3 nyhedsvinkler til 3 forskellige kampagnefaser, involvering af medier og influenter, social conversations, seeding og meta-historier om kampagnens virale succes formåede vi at holde liv i både medieinteressen og samtalerne – alt sammen med fokus på momondo’s vision om, at rejser gør os mere åbne.  

Omfattende dataindsamling og samfundsindsigt

Hos Radius kommunikation er man også stolte over at have bidraget til ”The DNA Journey”.

– The DNA Journey er et fantastisk eksempel på, når kreativitet og indsigter går op i en højere enhed. Kampagnen har jo et enestående budskab, men i sig selv er det jo ikke nok, siger Mads Bech Larsen, Account Director hos Radius Kommunikation, som stod bag den internationale analyse ”The Value of Travelling” og var med til at sætte rammerne for den globale PR-aktivering.

– Hele PR-indsatsen bygger på en omfattende dataindsamling og samfundsindsigt, som har været med til at understøtte kampagnens kreative univers. Alt sammen i tæt samarbejde mellem alle involverede på kunde- og bureausiden.

Vi springer videre til den sølvløve, UncleGrey hentede i Promo & Activation for arbejdet med Cheapflights, der også er en del af momondo gruppen.

– Det er ganske enkelt fantastisk. Løven er en stor cadeau til teamet bag kommunikationen, siger Lars Samuelsen, CSO og Head of Digital hos UncleGrey.

En cadeau til teamet?

– Det er jo ikke bare os som bureau, der har skabt ”Drag Drop & Go”. Cheapflights-medarbejderne har bidraget til innovationen, og har haft modet til at se mulighederne, så det er en kollektiv præstation, som alle kan være stolte af.

– Endelig er det ganske sjovt, at bannere jo ikke er det hotteste inden for kommerciel, digital kommunikation. Men når det laves rigtigt, så er det ekstra sjovt at skabe en eksekvering, som Cannes-juryen kvitter for med en sølvløve, slutter Lars Samuelsen.

Liquidminds kommenterer på deres løvehøst her.

Fantastiske Grand Prix’er uddelt

Den ypperste pris, Grand Prix’en inden for Promo & Activation, gik til ”Boost your voice”, skabt af 180LA Santa Monica for Boost Mobile.

– Det er ganske enkelt en fremragende og modig idé, der greb en konkret problemstilling, nemlig lave indkomstgruppers vanskeligheder ved at stemme til det amerikanske valg. President Obama udfordrede den kreative industri på SXSW-konferencen til at gøre det lettere for de grupper at stemme, sagde juryformanden for Promo & Activation, Stephane Xiberras.

– Det eksekverede bureauet fornemt ved at opstille mobile afstemningssteder, der samtidig fungerede for teleselskabet Boost Mobile. Og her er vi så ved kernen af bedømmelsen i vores kategori.

– Når al kommunikation dybest set er Promotion, er det aktiveringen, der skiller de bedste fra de næstbedste, og her lykkedes at lette adgangen til en demokratisk proces for svage grupper, hvilket i sig selv er genialt, når det samtidig kobles til en virksomheds dna.

Fearless Girl er en helt unik kommunikation

I hele tre kategorier - PR, Glass og Outdoor - løb ”Fearless Girl”, en bronzestatue af en latina pige, der provokerende går op imod Wall Street tyren, med en velfortjent Grand Prix.

Statuen er skabt af kunstneren Kristen Visbal for investeringsfirmaet State Street Global Advisors, der reklamerer for en investeringsfond, der satser på virksomheder med en høj andel af kvinder i ledelsen.

Samtidig er statuen en påmindelse om, at der skal flere kvinder ind i ledelserne i virksomheder og organisationer, fordi der er top- og bundlinje i gender diverse virksomheder.

Denne reklame, Fearless Girl, kommer til at vinde mere metal i Cannes, det garanterer vi for.

Med aftenens vindere ser den danske løve-status mandag aften ud som følger:

PR – 5 løver

Guld: The DNA Journey for momondo - & Co

Sølv: The DNA Journey for momondo - & Co

Sølv: The DNA Journey for momondo - & Co

Guld: Google Sheep View for Visit Faroe Islands - Liquidminds

Sølv: Google Sheep View for Visit Faroe Islands - Liquidminds

Promo & Activation – 2 løver

Sølv: Drag Drop & Go for Cheapflights - UncleGrey

Bronze: All That We Share for TV 2 - & Co