Hvordan laver man noget, som hele verden snakker om? Hvordan starter man en PR tsunami?

Det spørgsmål bliver ofte stillet til Liquidminds, ikke mindst i lyset af den seneste succes med Google Sheep View kampagnen. Efterdønningerne skyller stadig hen over bureauet, for tiden i form af en sand prisregn.

Senest har kampagnen for Visit Faroe Islands givet en flot guldløve og en sølvløve i Cannes i PR-kategorien.

Hvordan skaber man så ikke bare ringe i vandet, men kæmpebølger af presseomtale fra USA til Japan?

På Liquidminds kontor i Den Brune Kødby på Vesterbro er de ikke i tvivl.

– Det handler for os om altid at have en bæredygtig og nærmest konkurrence-forvridende grundfortælling, siger Mads Kold, kreativ direktør.

– Denne grundfortælling skal være basis i alt, hvad man gør som brand. Jeg bruger ordet ”konkurrenceforvridende” med et glimt i øjet, men hvis man ikke har et fundament, der i den grad skiller sig ud og italesætter en overbevisende reason to be, ja så kommer der heller aldrig virale appelsiner i turbanen.

– Visit Færøerne er et godt eksempel. Grundfortællingen her er, at Færøerne er uopdaget land. Her er er naturen utæmmet, uspoleret og uberørt.

Enøjet fokus på ”det ubetrådte land” gav pote

Olga Bastian, tidligere jurymedlem i Cannes, og også kreativ direktør på Liquidminds, fortsætter:

– Opgaven var at fortælle historien om ”det ubetrådte land”, så det gav PR genlyd internationalt. Vi valgte, at sætte et enøjet fokus på, at Færøerne ikke engang har Google Street View.

– For ligesom at slå fast, at Færøerne er helt ude på kanten af civilisationen. Og den historie fik vi jo en fin respons på. Men kun fordi vores kunde var med på at tage en modig beslutning om at satse hele puljen på én skarp vinkel.

– Vi skulle jo gøre Færøerne synlige for resten af verden med små midler, og derfor var Liquidminds idé med Google Sheep View meget lovende, forklarer Guri Højgaard, turistchef, Visit Faroe Islands. Hun fortsætter med et underspillet smil:

– Heldigvis viste det sig at være en rigtig beslutning, som har givet os en PR dækning med mere end 2 milliarder views.

Globale ambitioner kræver en global strategi

Vibeke Nannerup, adm. direktør hos Liquidminds, der er på vej til heksekedlen i Cannes direkte fra kundemøde på Færøerne er stolt af succes’en med ”Google Sheep View”. Hun ser løsningen som et logisk resultat at det fokus, der gennem 10 år har kendetegnet bureauet:

– Vi er født som et kanaluafhængigt bureau. Vi er altid digitale og har den barnetro, at til hver en kommunikations-udfordring hører en specifik kanalstrategi.

– Når vi fx vil have masser af turister til Færøerne – fra hele verden – ja, så laver vi en global PR strategi. For det giver kunder i den færøske turist-butik!

– Det er vores DNA at arbejde på den måde – og vi elsker, når vores modige kunder er med på den værste, som fx at spænde 3D kameraer på får, trillebøre og kajakker, slutter Vibeke Nannerup.

Hun slutter af med at takke holdet på Liquidminds, Sansir, Visit Faroe Islands, Ehrenberg Kommunikation og Google Street view samt ikke mindst en flok omstillingsparate får for et forrygende samarbejde.

Læs mere om mandagens samlede løve-gevinst på syv statuetter her.