20 shortlister og 6 løver: En af sølv og fem af bronze. Det er det foreløbige resultat af de danske anstrengelser ved dette års Cannes Lions-festival, efter offentliggørelse af torsdagens vindere, og dermed blev løve-flokken såmænd lige fordoblet i forhold til i går.

Aftenens tre løver – alle af bronze - gik til:

- Uncle Grey for Local Business Never Looked so Good for Canon Danmark i Media-kategorien
- &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden i PR
- Mensch/Sansir for Faroe Island Translate for Visit Faroe Islands/Atlantic Airways også i PR.

Og hos Uncle Grey glæder Lars Samuelsen, Chief Strategy Officer & Head of Digital hos Grey Nordic, sig over løven for Canon-casen:

- Det er altid fantastisk, når Cannes vælger at præmiere bureauets arbejde, og Canon har igennem årene haft en utrolig stærk tro på, at det betaler sig at investere i kreativitet og innovation, siger han og tilføjer:

- Canon er i sandhed en virksomhed, der får det bedste ud af deres marketing-investeringer, og de formår at udfordre Uncle Grey på positiv og inspirerende vis.

Forståelse for mediebilledet

Også hos &Co. , der med aftenens løve i PR tog årets anden løve, er der glæde over trofæet. Også selv om årets løvehøst ikke måler sig med sidste års vilde rekord for bureauet.

- Nu var 2017 jo et aldeles exceptionelt år, men set i lyset af den nye award-struktur, som reelt gør det vanskeligere at vinde, så er vi godt tilfredse, og meget glade for de to løver, vi har vundet, siger bureuaets kreative direktør Robert Cerkez.

Denne og andre kampagner fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden har også tidligere vundet flere priser. Er de simpelthen dygtige til at købe kreativitet?

- Kræftens Bekæmpelse står helt generelt i spidsen for mange virkelig fine kampagner. Ikke kun fra &Co., men også fra andre bureauer. Og de skal have meget stor ros for at have forstået det nye mediebillede. De forstår, at det er nødvendigt at bringe mange forskellige kompetencer med ind i teamet, også eksterne partnere, når en udfordring skal løses, og det er fantastisk som bureau at arbejde sammen med sådan en kunde, siger Robert Cerkez.

Robret Cerkez nævner således som eksempel, at bl.a. Kristian Eilertsen, Ole Hoffmann, Christoffer Vinter, Nynne Sille Hansen og Morten Saxnæs fra bureauet - plus instruktøren Peter Harton, & Co Productions, PHD og Oath - alle har deres del af æren for Help a Dane.

MediaCom er Media Network of the Year

Der blev torsdag aften også uddelt priser i kategorierne Creative Data, Innovation, Product Design, Direct og Social & Influencer, men her fandtes der ingen danske vindere.

Yderligere blev vinderne i fire Young Lions-kategorier kåret – Design, PR og Media – og her faldt priserne som følger:

- Young Lions Design: Guld til Colombia, sølv til Portugal og bronze til Rusland
- Young Lions PR: Guld til Kina, sølv til Frankrig – ingen bronze i år
- Young Lions Media: Guld til Holland, sølv til Hviderusland og bronze til Mexico

Endelig blev MediaCom hyldet som Media Network of the Year med OMD Worldwide på andenpladsen og Mindshare på tredjepladsen.

Og værsgo: Så er det tid til en kop aftenkaffe og et skud global inspiration fra aftenens Grand Prix-vindere – efterfulgt af en foreløbig status over danske shortlister og løver ved Cannes Lions 2018.

Grand Prix i Product Design: Ogilvy Columbia og Ogilvy Guatemala for Kingo

Grand Prix i PR: AMV/BBDO for Thrash Isles for Plastic Oceans/LADbible, London

Grand Prix i Creative Data: Rothco/Accenture Interactive for JFK Unsilenced for The Times/News UK & Ireland

Grand Prix i Direct: Host/Havas Sydney for Palau Pledge for Palau Legacy Project

Grand Prix i Media: Mediacom/BBH London for Tesco’s Food Love Stories for Tesco (Her er det Nana’s story)

Grand Prix i Social & Influencer: Wieden & Kennedy London for Nothing Beats a Londoner for Nike

Grand Prix i Innovation: Mullen Lowe SSP3 Colombia for My Line for Ministry of Comm. & Technology

Status over danske shortlister og løver i Cannes 

20 shortlister og 6 løver

Løver

- Sølv til Hjaltelin Stahl for Warhead for Greenpeace i Industry Craft

- Bronze til &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden i Health & Wellness

- Bronze til &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden i PR

- Bronze til Very (Very Patchwork) for Generations for VW i Entertainment

- Bronze til Uncle Grey for Local Business Never Looked So Good for Canon Danmark i Media

- Bronze til Mensch/Sansir for Faroe Islands Translate for Visit Faroe Islands/Atlantic Airways i PR

Shortlister

Health & Wellness

- & Co for Help A Dane for Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden 

- & Co for Help A Dane for Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden 

Industry Craft

- Hjaltelin Stahl for Warhead for Greenpeace

- Hjaltelin Stahl for Warhead for Greenpeace

Entertainment

- Very (Very Patchwork) for Generations for Volkswagen

Brand Experience & Activation

- Vice/Virtue Scandinavia for Vice for Like What You Hate

- &Co. for Help A Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden

Film

- &Co. for Find Yourself for Miinto.dk

Media

- Uncle Grey for Local Business Never Looked So Good for Canon Danmark

- &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden

PR

- Mensch/Sansir for Faroe Islands Translate for Visit Faroe Islands/Atlantic Airways 

- &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden

- &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden

Direct

- &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden

- Uncle Grey for Local Business Never Looked So Good for Canon Danmark

- Vice/Virtue Scandinavia for Vice for Like What You Hate

Social & Influencer

- Uncle Grey for Local Business Never Looked So Good for Canon Danmark

- Mensch/Sansir for Faroe Islands Translate for Visit Faroe Islands/Atlantic Airways 

Creative Data

- Vice/Virtue Scandinavia for Vice for Like What You Hate

Sustainable Development Goals

- Robert/Boisen & Like-minded for NyKemiLov.Nu for Coop.