Det var ikke overraskende, at TV 2’s nye tagline, "Alt det vi deler", sendt ind til VM i reklame ville blive hædret.

Men ingen havde forventet, at det endte med fem løver.

Det er ganske enkelt sjældent, at en dansk annoncørs investering i sit nye brand kaster en guldløve, en sølvløve og tre bronzeløver af sig. Momondos syv løver i år er naturligvis et mulehår bedre, men begge præstationer bør omtales med respekt.

Vi spørger en af dem hos TV 2, der har signet af på strategien, eksperimentet, tonen og ikke mindst investeringen:

Sæt nogle ord på jeres satsning?

– Det er en stor forløsning for alle, der har været med på ”Alt det vi deler”. I Cannes er vi blevet præmieret for filmen, men det er vigtigt at huske på, at den rejse, vi har været igennem de sidste 18 måneder med ny TV 2-tagline, for alvor kulminerer nu, siger Jacob Weinreich, TV 2’s marketingchef.

Et privilegium at arbejde med dygtige mennesker

Løft lidt af sløret for processen?

– Der har været rigtig mange holdninger, greb og aktører i de mange faser af udviklingen. Vi var ikke nået til det fantastiske resultat uden de mange timer, der er lagt i hele processen.

– Anne Stig (TV 2’s indholdsdirektør, red.) og Lotte Lindegaard (TV 2’s kanalchef, red.) har været med hele vejen, og teamet i TV 2 Marketing har løftet fænomenalt.

– Herudover har vi været privilegerede ved at arbejde sammen med dygtige, kreative folk hos &Co i form af Robert Cerkez, Rune Petersen og Johan Køhler. Det er en hyldest til hele holdet i dag.

Ikke brugt en krone på markedsføring

Hvorfor tror du, at ”Alt det vi deler” fik den enorme succes? 

– Jeg tror, årsagerne til at vi lykkes, er mange. Generelt er det sublimt håndværk – ellers var vi ikke nået op i niveau med verdenseliten. Der er herudover været lagt en klar strategi fra start, hvor vi har værnet hårdt om ægtheden og renheden i vores roll-out.

– Vi har ikke brugt en krone på markedsføring. Vi har sluppet vores film fri på egne platforme og ladet den arbejde sig ud i verden. Vi var også klare på og enige i, at så længe TV 2 blev krediteret, så måtte filmen gerne deles både af menigmand, politikere og firmaer, kort sagt alle, hvis det var med en ren hensigt om at udbrede filmen.

– Det har givet præcis den film flotte betingelser for at gå viralt. Den er båret af en helt særlig stemning og følelse, som du lettere lader vokse på dig, hvis du ikke forventer en imagekampagne fra en TV-station. På den front har vi været dygtige til at få udbredt ”Alt det vi deler” med de forskellige platformes præmisser for øje.

– Jeg tror, at filmen anerkendes for ægtheden på alle felter. Vi har arbejdet med 80 personer på en heldags-produktion, uden det er blevet eller føles iscenesat.

Asger Leth har en meget stor aktie i succesen

– Vi brugte lang tid på at skabe de rigtige grupper og finde de rigtige spørgsmål. Her fra var det et sats med 4 kameraer i 10 timer og et håb om, at vi i studiet kunne få skabt en ramme, der gjorde deltagerne trygge og få dem til at engagere sig.

– Det lykkes på fornemmeste vis ikke mindst grundet Asger Leth, der var instruktør på optagelserne. Det krævede mod at skulle forløse et så langt forløb med én dags optagelser uden mulighed for at lave scenerne mere end én gang.

– Der var ingen re-takes, hvilket i sig selv er fremragende, når vi tænker på de mange forskellige, følelsesmæssige rutsjeture, vi oplever i filmen.

– Det skønne ved film som disse er, at det giver mindre produktioner som vores mulighed for at kæmpe med giganter som Coca-Cola, Heineken, Playstation, Kenzo og Adidas i forhold til at vinde på den kreative idé.

– Det er klart en produktion, der budgetmæssigt ligger højere, end hvad vi normalt bruger på en kampagne. Men at en dansk TV-station kan kæmpe mod million-budgetter hos de globale giganter er super fedt og bevisførelse for, at vi har lavet vores arbejde hæderligt, slutter Jacob Weinreich.

Her er priserne til ”Alt det vi deler”, TV 2’s lancering af deres egen nye tagline ”Alt det vi deler”. &Co er leadbureauet, Moland Film er produktionsselskabet og Asger Leth den geniale instruktør:

Promo & Activation – 1 løve

Bronze: ”Alt det vi deler” for TV 2 – &Co og Moland Film

Cyber – 1 løve

Guld: ”Alt det vi deler” for TV 2 – &Co og Moland Film.

Entertainment – 1 løve

Sølv: ”Alt det vi deler” for TV 2 – &Co og Moland Film.

Film – 2 løver 

Bronze: ”Alt det vi deler” for TV 2 – &Co og Moland Film.

Bronze: ”Alt det vi deler” for TV 2 – &Co og Moland Film.