Danmark slog i weekenden Peru ved VM i fodbold (og tak til Kasper Schmeichel for det), men hvordan ser det mon ud ved VM i reklame?

Ja, hvis man skal dømme efter mandagens shortliste-høst desværre ikke så godt.

Fem kategorier – Mobile, Outdoor, Print & Publishing, Design og Radio & Audio – har netop offentliggjort listerne over finalisterne, og ikke en eneste af de tilsammen 40 indsendte danske cases i de pågældende kategorier er videre.

To shortlister kan vi dog glæde os over indtil videre, idet &Co.’s kampagne Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden søndag nappede to finalepladser i Health & Wellness-kategorien.

Med mandagens fem shortlister, søndagens to – og de tidligere offentliggjorte shortlister i de særlige kategorier Titanium, Innovation og Glass har altså foreløbig 10 af de i alt 26 kategorier fundet deres finalister.

Stadig håb forude

For Danmarks vedkommende har 54 ud af de indsendte 264 cases, altså omkring 20 procent, dermed været igennem første udvælgelse med bare to finalepladser til følge, så vi krydser fingre for at de kommende dage bringer bedre nyt.

Under alle omstændigheder er der dog et stykke vej til sidste års imponerende rekord på 46 shortlister og 22 løver.

I morgen publiceres endnu syv shortlister - Film Craft, Digital Craft, Industry Craft, Entertainment Lions, Entertainment Lions for Music, Brand Experience & Activation og Creative Ecommerce – og her har Danmark samlet set 75 cases i spil.

Og så uddeles der løver i Pharma og i Health & Wellness i aften, så vi krydser fingre for &Co., Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden, der som nævnt har to shortlister med i sidstnævnte kategori.