I en tid, hvor det ofte kan virke som om, verden er i opbrud, kommer julen som et sandt helle med sine salige budskaber om at samles og være noget for hinanden.

Det er værdier, som de fleste af os kan relatere til, men måske glemmer helt at efterleve i den hektiske tid, vi lever i.

Derfor ramte TV 2 også en nerve, da de i starten af 2017 lancerede filmen ”Alt det vi deler” signeret bureauet & Co., produceret af Moland Film og instrueret af Asger Leth.

I filmen møder vi en stor gruppe mennesker, som umiddelbart synes meget forskellige og som måske typisk sætter hinanden i bås på det blotte udseende. Men spørger man ind til holdninger og adfærd, viser det sig, at de har flere ting til fælles, end man umiddelbart skulle tro.

Årets største virale succes

”Alt det vi deler” er blevet en af de største virale succeser fra dansk hånd til dato med mere end 300 millioner visninger på verdensplan.

Blandt andet har prominente personer som den amerikanske talk-show vært Ellen DeGeneres og den britiske milliardær og Virgin-ejer Richard Branson delt den på deres Twitter-profiler, der kommer ud til henholdsvis 75,8 millioner og "beskedne" 11,8 millioner followers.

Filmen har desuden vundet et utal af priser, herunder guld-, sølv- og bronzeløver i Cannes, seks priser ved danske True Awards og senest bl.a. to Grand Prix’er ved EM i reklame, Eurobest.

Timing og Content er nøgleordene

Jesper Laumand, managing director for Oath i Norden, giver TV 2-filmen følgende skudsmål:

- TV 2’s ”Alt det vi deler” er et glimrende eksempel på fremragende kommunikation, der tapper ind i en samfundsnerve og involverer på et følelsesmæssigt plan, der skaber social engagement på tværs af landegrænser. Samtidig er den et fremragende eksempel på den ”moderne” virale kampagne, hvor fokus er på noget større end bare annoncørens produkter, siger han.

Og så handler det om at turde: 

- Hvis man vil have succes i nutidens medielandskab er det afgørende, at man som brand tør have en holdning og derefter leve op til den og lade den gennemsyre sin kommunikation. Herudover er det på kampagneniveau afgørende at investere i højkvalitetscontent og planlægge efter den bedst mulige timing af launch.

- TV 2-kampagnen er et godt eksempel på, når alle disse faktorer går op i en højere enhed, og derfor er den oplagt som første låge i adventskalenderen. Ikke kun på grund af filmens store succes, men fordi julen blandt andet handler om at række ud til andre, slutter Jesper Laumand.

Se (eller gense) filmen her:

Credits:

Annoncør: TV 2

Bureau: & Co.

Produktion: Moland Film

Art Director: Rune Petersen

Copywriter: Johan Køhler

Creative Director: Robert Cerkez

Instruktør: Asger Leth