Det hører til sjældenhederne, at danske kreative arbejder hiver det fineste af det fine, Grand Prix’er, hjem ved et af de store internationale awardshows, men i går aftes skete det ved Eurobest, der også bliver kaldt EM i reklame. Vel at mærke hele to gange.

Begge gange tilfaldt æren den allerede massivt prisvindende TV 2-kampagnefilm ”Alt det vi deler”, som & Co. har været bureau på, Moland Film produceret og Asger Leth instrueret.

De fornemme priser faldt i kategorierne Entertainment og PR, og de to Grand Prix’er var – sammen med den massive prishøst i en stribe andre kategorier, som du kan læse mere om her, med til at sende & Co. ind på en samlet tredjeplads i awardshowets Agency of the Year-konkurrence.

Kun britiske adam&eveDDB og BETC Paris kunne rejse hjem fra Eurobest med flere priser i bagagen. Det er første gang nogensinde, at et dansk bureau bliver det tredje mest vindende bureau ved reklame-EM.

Men hvad er ”Alt det vi deler” for en størrelse? Jo, den blev lanceret i starten af 2017, og det var sjovt nok samme dag, som Trump blev indsat som præsident.

Måske derfor ramte den lige fra begyndelsen en nerve hos modtagerne med sit budskab om, at det siger mere om én selv end noget som helst andet, hvis man er lidt for hurtig til at sætte andre mennesker i bås.

En vaskeægte viralt hit

Den blev derfor en af de største virale succeser fra dansk hånd til dato med mere end ni millioner interaktioner og over 345 millioner ubetalte visninger på verdensplan.

Dertil kommer massiv medieomtale i kølvandet på, at bl.a. den amerikanske talk-show vært Ellen DeGeneres og den britiske milliardær og Virgin-ejer Richard Branson roste og delte filmen på deres Twitter-profiler, der har millioner af følgere.

”Alt det vi deler” er som nævnt allerede blevet hædret ved andre awardshows, heriblandt med fem løver ved VM i reklame, Cannes Lions, og i den forbindelse forklarede Jacob Weinreich, TV 2’s marketingchef, ”Alt det vi deler”-filmens succes således:

– Jeg tror, årsagerne til at vi lykkes, er mange. Generelt er det sublimt håndværk – ellers var vi ikke nået op i niveau med verdenseliten. Der er herudover været lagt en klar strategi fra start, hvor vi har værnet hårdt om ægtheden og renheden i vores roll-out.

– Vi har ikke brugt en krone på markedsføring. Vi har sluppet vores film fri på egne platforme og ladet den arbejde sig ud i verden. Vi var også klare på og enige i, at så længe TV 2 blev krediteret, så måtte filmen gerne deles både af menigmand, politikere og firmaer, kort sagt alle, hvis det var med en ren hensigt om at udbrede filmen.

– Det har givet præcis den film flotte betingelser for at gå viralt. Den er båret af en helt særlig stemning og følelse, som du lettere lader vokse på dig, hvis du ikke forventer en imagekampagne fra en TV-station. På den front har vi været dygtige til at få udbredt ”Alt det vi deler” med de forskellige platformes præmisser for øje.

Se (eller gense) den dobbelte Eurobest Grand Prix-vinder her:

Credits:

Annoncør: TV 2

Bureau: & Co.

Produktion: Moland Film

Art Director: Rune Petersen

Copywriter: Johan Køhler

Creative Director: Robert Cerkez

Instruktør: Asger Leth