Vi fortalte ikke onsdag i sidste uge, at også danske UncleGrey naturligvis fik hæder med hjem fra Epica Awards i Berlin.

”Naturligvis”, fordi bureauet er et af årets mest prisvindende danske bureauer, sammen med Robert/Boisen & Like-minded.

To gange sølv blev det til for ”Canon Gig App” i Media Innovation og App-kategorien, og grunden til, at vi overså hæderen er, at det er produktionsselskabet Media Monks i Amsterdam, der havde sendt arbejdet ind og derfor blev hædret for kampagnen.

Men det er UncleGrey i Danmark, der både har fået idéen til selve kommunikationen, og eksekveret arbejdet. Det sidste sammen med Media Monks.

Hvorfor tror bureauet selv, at det får to gange sølv?

– Fordi vi via en ret simpel idé har skabt kommunikation, der accepterer udfordringen på markedet, nemlig mobiltelefonerne, og vender problemerne til fordel for Canons overlegne teknologi, siger Lars Samuelsen.

– Så i stedet for at klynke over realiteterne, viser vi, hvordan man fra mobilen via en app kan se, hvordan de billeder, man tager, ser ud, når de bedste linser og kameraer tager fotografierne. Det er nemt, anvendeligt, og på forbrugernes præmisser.

Her er Epica-listen

Det betyder, at UncleGrey stort set får Awards i alle betydende globale og regionale shows. Og med hæderen ser den samlede danske høst fra Epica Awards således ud:

  • Robert/Boisen & Like-minded en sølv og to bronze for ”Do it for Mom”.
  • UncleGrey får to gange sølv for ”Canon Gig App”.
  • DigitasLBi vandt bronze for ”Husqvarna Lawn Calgulator i kategorien ”Online Ads”.
  • På annoncørsiden vandt Carlsberg to gange sølv for ”If Carlsberg did Haircuts”, hvor bureauet er 72andSunny, og den anden for gimmicken ”Probably the Best Poster in the World” med bureauret Fold7 som eksekverende kraft.
  • Arla vandt også Epica-sølv for kampagnen ”Arla. Land of Organic Milk” med ANR BBDO som bureau-partner.
  • Produktionsselskabet Bacon Cph havde en krog i fire guld-Awards, ikke mindst den smukke film for Magnum-brandet, hvilket kan læses mere om her.

Det særlige i år er, at Bacon havde fire forskellige instruktører bag de Award-vindende film. Og det er fornemt ved en festival i vækst.

Bedste bureau-netværk var BBDO, der vandt 43 priser, heraf 11 af guld. Bedste bureau var AdamandeveDDB, der løb med 14 Awards, hvoraf én var en Grand Prix (Epica d’Or) og de fire var af guld.

I år havde 585 bureauer fra 75 lande sendt knap 3.800 arbejder ind til bedømmelse, hvilket er en vækst på 7 pct. i forhold til 2014.

Epica Awards bedømmes af redaktørerne fra 54 marketing-magasiner fra hele verden. Danske Markedsførings redaktør er også en del af juryen. Priserne er uddelt hvert år siden 1987.

Se UncleGreys Canon App-film herunder.

Er du interesseret i ypperlig mobil eksekvering, der viser, hvordan man via smartphonen flytter markedsandele, så er Mobile Copenhagen lige om hjørnet. Her fortæller bl.a. L'Oréal og den tyrkiske bank, Garanti Bank, hvorfor mobilen er "Need to Have" og ikke bare "Nice to Have." Læs mere her.