For godt otte år siden skabte grænsehandelskæden Fleggaard viral virak med sine topløse faldskærmspiger i kampagneuniverset ”Lige over grænsen” – men det var dengang.

I dag skal der andre boller på suppen, hvis man skal fange de reklamekritiske forbrugeres opmærksomhed, mener man hos Fleggaard, som - i stedet for product placement eller blot at købe reklameplads - sammen med reklamebureauet UncleGrey har valgt at producere en ny underholdningsserie helt fra bunden.

Serien har Casper Christensen i hovedrollen og ligner meget formatet fra Klovn, hvor man ser Casper komme ud i en masse uheldige og komiske situationer.

Ideen er den omvendte af vanlig reklametankegang, hvor der tages udgangspunkt i brandets budskaber – her satses i stedet på at skabe noget, der er underholdende for forbrugerne, og så prøve at se, hvordan Fleggaard-brandet kan passe ind.

Underholdning først
Nikolai Fink, der er marketingschef hos Fleggaard, siger om satsningen:

- Der er mange, der ikke gider se reklamer. Hvis vi vil have forbrugerens opmærksomhed, så må vi give dem noget de vil have. Derfor har vi lavet noget sjovt underholdning og drysset lidt reklame henover. Vi har brug for forbrugernes opmærksomhed, men vi skal gøre os fortjent til den.

Serien handler om,  at Casper Christensen, uden at vide noget om brandet, siger ja til at starte et samarbejde med Fleggaard. Imidlertid finder han hurtigt ud af, at Fleggaard ikke lige var det, han havde håbet på.

Brandet har således indirekte en central rolle i serien, og en del af serien foregår også i Fleggaards butikker, men der reklameres ikke direkte for butikken: I stedet blender brandet ind og bliver en naturlig del af serien.

- Når medielandskabet og forbrugernes medievaner har ændret sig så radikalt, så dur det jo ikke, at vi holder fast i de formater, som blev skabt til en helt anden virkelighed – vi bliver simpelthen nødt til at tænke i nye baner og nye formater, siger Lars Samuelsen, der er CSO & Head of Digital hos UncleGrey.

Små bidder
Han mener, at Fleggaards nye kampagne gør op med det traditionelle forhold mellem reklamer og underholdning - samtidig med at man forholder sig til den udfordring, der ligger i, at forbrugerne kun fokuserer på content i meget få sekunder, før de rykker videre.

- Vi tror på, at hvis vi skaber noget, der har reel værdi for forbrugerne, så kan vi holde deres opmærksomhed meget længere. Hvis de er underholdt, vil forbrugerne ikke tænke over, om det er en reklame eller en traditionelt produceret serie, de ser, siger Lars Samuelsen.

Formatet i den kommende serie er derfor også skabt til at matche forbrugernes nye medievaner og den voksende efterspørgsel efter kortere og mere ”snackable” formater.

Serien får premiere 26. april og kommer til at bestå af seks mini-episoder af 5-7 minutters varighed – én episode om ugen.

Serien er udviklet af Casper Christensen og Marvin Entertainment og vil være tilgængelig online på Fleggaards kommunikationskanaler.

Se traileren for serien her.