Reklamebureauet Advance har i mange år haft tradition for at støtte velgørende formål og projekter, men i efteråret tog man ideen et skridt videre: I stedet for en pose penge donerede bureauet kreative timer og kampagnestøtte til Fødevarebanken.

Nu er resultaterne af indsatsen landet, og dem kan både gavegiver og -modtager glæde sig over.

Kampagnen med titlen #GivEnChanceTil havde til formål at sætte fokus på spild – både af mad og af mennesker – og dermed understøtte det arbejde, Fødevarebanken hver dag gør: Flytter overskudsmad fra bankens fødevaredonorer og giver det til organisationer, der arbejder for udsatte børn, unge og voksne. 

Hovedingredienserne var film, radio, samarbejde med bloggere, sociale medier og et samarbejde med Netto.

Og Fødevarebanken kunne hurtigt mærke effekten: Allerede efter den første uge havde introduktionsfilmen opnået mere end 25.000 visninger, bankens content blev delt af flere end nogensinde før – og antallet af følgere steg dag for dag.

Karen Inger Thorsen, der er direktør i Fødevarebanken, siger:

– Kampagnen øgede kendskabet til Fødevarebanken markant, vi fik overvældende mange positive reaktioner, og takket være indsatsen og det øgede kendskab har vi nu langt bedre muligheder for at etablere nye, værdifulde partnerskaber. Alle som én er vi stolte af kampagnen. Den taler tydeligt, og den taler til hjertet, siger hun og tilføjer, at også Fødevarebankens faste erhvervssamarbejder var med til at løfte kampagnen:

– Fx blev den eksponeret i 459 Netto butikker over hele landet, i kædens tilbudsavis samt kundebladet Lime, der har over 247.000 læsere. Arlas CSR-folk var begejstrede og har delt kampagnefilmen flere steder. Jyske Bank viste filmen i alle deres filialer i kampagneperioden, og brugte i øvrigt kampagnen til at hverve 227 private medlemmer blandt de ansatte.

Knofedt og håndkraft
Om Advances con amore-kampagne for Fødevarebanken siger CEO og partner Jens Krog:

– Vi har gennem en årrække støttet en række velgørende formål og projekter monetært, men vi er i stigende grad gået over til at bruge vores faglighed i støtten. Det gør det sjovere og mere nærværende for alle, synes vi. Og det har været en utrolig lærerig proces for os som bureau, hvilket også var et af vores mål.

Det var en grundlæggende præmis, at der ikke var penge til mediekøb, så derfor blev der lagt et stort arbejde i at skaffe partnere, som skulle sprede budskabet gennem egne kanaler - og ifølge Jens Krog var samarbejdet med Fødevarebanken en drømmecase.

– Det var en anderledes samarbejdspartner, og det tog noget tid at finde ud af, hvad vi skulle levere, men vi havde adgang til alt. Der var ingen siloer, og alle på bureauet har været med. Planen var, at vi skulle levere 500 timer, men vi har brugt mange flere. Og det har været hårdt, men vanvittig lærerigt – og sjovt, siger Jens Krog.

Hvis du skulle fremhæve den største forskel på jeres arbejde med denne case og en ”almindelig” kommerciel case?

– At vi selv var med i alle led. Fx var vi også med ude at sælge konceptet til andre samarbejdspartnere. Til hverdag arbejder vi med stærke brands, der er kommercielle og selv har stor implementeringskraft, men her var det bare på med vanten, for vi skulle selv være med til at rulle det ud. Til gengæld fik vi nye og anderledes erfaringer med fx konkurrencer, radio og partnerskaber.

Ideen var at skabe et samlende koncept, der også kan fortsætte, når Advance ikke er med længere, og det er lykkedes, lyder det fra Advance og Fødevarebanken.

Du kan læse mere i det nye nummer af bladet Markedsføring, men her er et lille udpluk af kampagnens resultater:

Video
- Over 142.000 visninger opnåede kampagnens film totalt.

Website
- Besøg på Fødevarebankens website steg i kampagneperioden til det dobbelte.

Bloggere
- Samarbejde med bloggere – @virtualwayfarer, @sondergaard og @thomasnoerremark – omfattede mere end 70.000 følgere og gav op til 300 likes pr. post.

Radio
- Kampagneaktiviteten på Pop FM nåede ud til 458.000 lyttere i uge 46 og 431.000 lyttere i uge 47.

Netto
- Salg af madboksen ”Gør kål på madspild” til opbevaring af restemad genererede 100.000 kroner til at sikre afhentning og udbringning af frisk overskudsmad svarende til ca. 16.700 måltider.