Hvilket brand har mon det stærkeste image på verdensplan?

Det spørgsmål har analysehuset YouGov et bud på med sin første globale image-rankning, der måler et varemærkes overordnede sundhedstilstand.

Og svaret er… Google. Søge- og annoncegiganten topper listen og kan derudover glæde sig over, at selskabets videodelingstjeneste, YouTube, er nummer to.

Rankingen er baseret på YouGov BrandIndex'-data fra 26 lande, som dækker markeder i Nordamerika, Sydamerika, Europa, Afrika, Asien og Australien.

YouGov har anvendt indeksscoren til at udarbejde rankingen.

Indeksscoren er gennemsnittet af seks forskellige imageparametre: kvalitet, generelt indtryk, værdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshed.

Tech-firmaer på toppen

Toppen af listen domineres generelt af tech-brands, da Facebook indtager tredjepladsen.

Samsung ligger på fjerdepladsen, beskedservicen WhatsApp indtager femtepladsen, og Apples iPhone sjettepladsen, mens e-handelsmastodonten Amazon ligger nummer syv.

Mere klassiske brands som Toyota, Adidas og Colgate er dog også med i Top 10.

Ifølge YouGov giver det ganske god mening, at tech-virksomheder dominerer den globale liste, da fx Google, YouTube og Facebook er tilgængelige for alle de fleste steder i verden.

Tilstedeværelsen af Samsung og Apple iPhone på listen ser YouGov som et tegn på, at mobile enheder er blevet vores livs fjernbetjeninger.

Lego atter på brand-toppen

Parallelt med den globale topliste har YouGov Brandindex også lanceret en liste over de danske varemærker.

Den er også opgjort efter de seks klassiske imageparametre, og atter en gang topper danskernes yndlingsbrand, Lego, en sådan måling.

På andenpladsen kommer den norske discountkæde Rema 1000 foran et andet klassisk dansk brand, nemlig Arlas Lurpak, som indtager tredjepladsen.

Den danske liste er præget af flere velkendte danske varemærker som Anthon Berg, DR, DR2 og Løgismose samt nordiske brands som Änglamark og Ikea.

Du kan selv læse meget mere her