Den voksende interesse for at benytte influencers i marketing-sammenhæng har givet anledning til at flere bureauer igennem det seneste år har valgt at opruste på området.

Således også MediaCom Beyond Advertising, MBA, som i slutningen af 2016 hyrede Lotte Hauge Albertsen til at stå i spidsen for området. Og allerede nu har bureauets øgede influencer-fokus skabt succes for flere kunder.

Et godt eksempel er filmselskabet United International Pictures, som sammen med MediaCom i december kørte en influencer-kampagne i anledning af premieren på den nye familiefilm SYNG.

Det centrale medie for kampagnen var mobilapp’en Musical.ly, der gør det muligt at lave små filmoptagelser af sig selv, mens man mimer til musik. Filmene kan deles via app’en, og følgere, fans og andre brugere kan kommentere og ”like”.

Og det virkede: Kampagnen høstede mere end 185.000 likes og over 1.600 kommentarer.

Derudover blev der uploadet mere end 1.000 dedikerede SYNG-musikvideoer lavet af børn med en Musical.ly profil, som fungerede som et lod i konkurrencen om at vinde biografbilletter til filmen.

First movers - og flot reach

Brugerne af Musical.ly er typisk 9-14 år, og mediet passede dermed perfekt til en kampagne for filme SYNG, siger Lotte Hauge Albertsen:

- Hos MediaCom var vi fra starten ret opsatte på at benytte os af influent-aktivering til denne kampagne. Kernemålgruppen på filmen SYNG er børn 6-12 år + teens, og denne målgruppe kan være vanskelig at trænge igennem til gennem traditionelle medier. Idet filmen SYNG omhandler et sang-talent show var der tale om et ”match made in heaven” på Musical.ly, der har mellem 100.000 og 150.000 unge danske brugere i målgruppen.

Fire danske Musical.ly influencers - de såkaldte ”musers” - blev nøje udvalgt og booket gennem SMAC Agency, og deres rolle var at lave to musikvideoer hver. Dels for at skabe awareness omkring filmen, dels for at udlodde biografbilletter til filmen og dels for at opfordre til, at brugerne selv postede en musikvideo med hashtagget #SYNGbattle.

Og det gav et imponerende reach for et relativt lavt budget:

- Vi var klar over, at vi ville komme til at være et af de første brands, hvis ikke dét første brand i Danmark til arbejde med Musical.ly influencers. Det medfører selvfølgelig nogle risici at være first mover, men via bureauets viden og erfaring, fik vi styret uden om bumpene på vejen og skabt en kampagne med meget stærke resultater, siger Gitten H. S. Woldbye fra United International Pictures.

Behov for professionalisering

I den konkrete case har ikke mindst viden om de mange influent-medier, der blomstrer i dag, samt et godt samarbejde med influenterne været nøglen til succes, mener Lotte Hauge Albertsen:

- Det er sjovt at være innovativ og kreativ, men en masse knowhow om mediet samt evnen til at se sammenhænge mellem brand og influent er essensen for et godt og succesfuldt resultat, siger hun og tilføjer, at man som bureau også må kunne vise nysgerrighed og ydmyghed, når det kommer til et potentielt influent-samarbejde:

- Det giver en stærk relation og en stærkere kampagnemekanik, hvis man tager influenten med på råd. Ingen ved bedre, hvor skabet skal stå end influenten selv, når det kommer til at gøre brug af deres sociale platforme i kommercielt øjemed, siger hun.

Rasmus Fisker, der er Content & Strategy Director hos MBA, uddyber bureauets bevæggrundene for at styrke Influencer-kompetencerne:

- I vores optik var der behov for en højere grad af professionalisering på influencer-området. Mange virksomheder og bureauer har fx haft svært ved at vurdere, hvornår de betaler for meget for influencer-samarbejder, og hele prissætningen har været lidt det vilde vesten, siger han og tilføjer:

- Med Lotte i spidsen vil vi sørge for at vores kunder finder den rigtige influencer til den rigtige og rimelige pris. Samtidig skal valget af influencers være mere strategisk funderet. Markedet er stort med mange variationer, og det giver muligheder for kunderne både i forhold til udvælgelse og forhandling.

Du kan se en af influencer-videoerne her - efterfulgt af en trailer til filmen SYNG.

@hellorasmus synger Elvis

Trailer for filmen SYNG