Hos De Danske Sydhavskyster (DDS) er opgaven klar: Sydsjælland, Møn og Lolland-Falster skal markedsføres som en samlet destination, så turister bliver i området og besøger attraktioner som Lalandia, Knuthenborg Safaripark, BonBon-Land, Geocenter Møns Klint og Danmarks Borgcenter.

Til årets sommerkampagne står Vizeum bag et koncept og en eksekvering der, særligt til familiens yngste, præsenterer DDS på en ny facon.

- Vores analyser viser, at børnene er vigtige når det kommer til at beslutte, hvad familien skal lave i deres ferie. Hvis børnene efterspørger specifikke attraktioner er de en markant positiv driver – omvendt, hvis de ikke efterspørger disse er de en markant barriere, siger Charlotte Riewerts, Head of Research i Vizeum

En meget ung målgruppe

På baggrund af denne indsigt var det væsentligt, at bygge en strategi der fik engageret de 6-12 årige samtidig med, at DDS’ alsidighed og mange attraktioner blev tydeligt kommunikeret.
Løsningens kerne er et samarbejde med den (for nogen) kendte YouTube-kanal Novopleco, en del af Splay-universet.

Anton og Albert, som er drengene bag kanalen, blev sendt på en road trip langs De Danske Sydhavskyster og fik til opgave at dokumentere deres oplevelser.

Output er en mini-serie på fem afsnit af ca. 10 minutters varighed, der hver søndag i maj og juni bliver publiceret på Novoplecos YouTube-kanal.

Det første afsnit, hvor drengene besøger Lalandia, blev på en uge set over 220.000 gange.

I skrivende stund har over 300.000 set den, mens afsnit to, hvor drengene slår vejen forbi Danmarks Borgcenter, er vist over 95.000 gange  – begge vel og mærke uden annoncering bag. Også afsnit tre og fire er i luften med tilsvarende høje seertal.

Google: Flot at se

- Det er flot at se, hvordan Vizeum og De Danske Sydhavskyster (DDS) har formået at omsætte en stærk indsigt til en virkelig god og effektiv løsning. Målgruppen, som DDS søgte at kommunikere med, bruger netop YouTube til at finde indhold som er i øjenhøjde, engagerende og ærligt, og er mildest talt ligeglade med om det er en professionel produktion eller ej, siger Søren Nielsen, Agency Manager hos Google

- Det er derfor også skønt at se, hvordan Novoplecos formidling af DDS's budskab, nåede en flot 4. plads på listen over mest sete indhold i DK, i den uge den blev lanceret, kun overgået af bla. Adam Levine's tribut til Prince og Jimmy Fallon's Lip Sync med Arianna Grande, fortsætter han.

Hos Vizeum mener Jeppe Meier, Creative Content Manager, at successen i  høj grad skyldes, at Novopleco, i kraft af partnerskabet og konceptet, har fået mere eller mindre kunstnerisk frihed til at løse opgaven på deres måde:

- Vores erfaring med at skabe gode resultater via influenter er, at de skal engageres på et kvalitativt niveau og vælges omhyggeligt ud fra en række parametre. Fokus skal ligge på den gode fortælling og det unikke indhold fremfor kvantitative parametre som f.eks. kliks eller lignende. I det konkrete tilfælde skal samtidig lyde stor cadeau til DDS for at se dette og drage fordel af den mulighed, siger Jeppe Meier.

Marketing Manager: Det holder

Hos De Danske Sydhavskyster er man begejstret for resultaterne, der indtil videre har vist sig, og DDS glæder sig naturligvis over, at formatet formår at vise "kvaliteten og alsidigheden" i deres udbud af attraktioner og seværdigheder.

- Vi er super stolte over, at indholdet er blevet modtaget så positivt, som det er. Vi ved, at vores attraktioner kan noget specielt, og det er en fornøjelse at se, hvordan Novopleco formår, at vise og fortælle om hver enkelt på en humoristisk og informativ måde, siger Marketing Manager, Louise Posborg-Ebenezerson.

- Vores umiddelbare tanker omkring kommunikation til familiens yngste blev udfordret af Vizeum der i stedet rådgav os til at gå med den løsning vi nu ser eksekveret – det kan jeg roligt sige var en god beslutning, slutter hun.

Du kan følge med i serien om De Danske Sydhavskyster på Novoplecos YouTube-kanal og se, hvordan det går med drengene på deres road trip her. Se den første video her: