Over halvdelen af danskerne har en eller flere personer i familien, vennekredsen eller blandt kollegerne, der efter deres mening drikker for meget.

Desværre vælger alt for få imidlertid at benytte kommunernes gratis behandlingstilbud, men til gengæld har langt størstedelen af danskerne stor respekt for dem, der vælger at gå i behandling.

Det viser en ny meningsmåling, som Userneeds har lavet for Alkohol & Samfund og TrygFonden.

Og det er også udgangspunktet for en ny kampagne, som parterne har skudt i gang her til morgen - bl.a. gennem en event på Københavns Hovedbanegård - i samarbejde med reklamebureauet Hjaltelin Stahl og PR-bureauet Crosstown Communications.

Kampagnen skal dels slå fast, at det giver respekt at gøre noget ved sit alkoholproblem, og dels gøre opmærksom på den hjælp, man kan få hos kommunen, hvis man drikker for meget eller er pårørende.

Udbygger satsningen i år

Morgenduelige danskere har - hvis deres TV ellers har været tændt i morges - allerede kunnet møde et indslag om kampagnen kl. 7.10, ligesom også bl.a. Jyllands-Posten omtaler satsningen.

Kampagnen består dels af en film, som i øvrigt stammer fra en lignende kampagne sidste år, og dels af en række events ude i virkeligheden, samt af en Facebook-del, fortæller Mette Hørdum, der er Client Service Director hos Hjaltelin Stahl.

- Vi glæder os meget over kampagnens fine resultater fra 2015, som også er grundlaget for at genindrykke tv-spottet igen i år. Indsigten og den kreative krog i tv-spottet er, at man får stor respekt, når man gør noget ved sit alkoholproblem. Denne indsigt har vi arbejdet videre med til dette års kampagne, og som noget nyt får danskerne nu mulighed for at vise deres respekt i praksis, dels på Facebook, og dels på events rundt omkring i landet.

Eksempelvis er det første store event løbet af stablen her til morgen på Hovedbanegården i København. 

Her kunne forbipasserende og besøgende vise respekt - hvilket bl.a. andre Købehavns overborgmester Frank Jensen gjorde og Enhedslistens Pernille Skipper med - til tre konkrete personer ved at sætte respekt-stickers på kæmpe-vægge, hvor historien om de tre hovedpersoner bliver fortalt. 

- Disse events skal sidenhen spredes ud i landet via kommunerne. Endvidere giver vi danskerne mulighed for at bakke op om kampagnen og vise deres respekt gennem kommentarsporerne på Facebook. De første meldinger viser tydeligt, at dette er en sag danskerne gerne vil tage del i, og vi ser frem til at se hvor meget respekt, det vil lykkedes os at samle igennem kampagnen-perioden, siger Mette Hørdum.

Én kampagne er ikke nok

Det har siden 2007 været kommunernes opgave at tilbyde gratis alkoholbehandling og oplyse om det til borgerne, og TrygFonden og Alkohol & Samfund kørte for et år siden den første landsdækkende oplysningskampagne nogensinde om behandlingsgarantien.

Efterfølgende oplevede godt en fjerdedel af landets kommunale behandlingscentre øget interesse, ligesom den anonyme alkoholrådgivning på hjemmesiden hope.dk fik rekordmange henvendelser fra folk, der havde brug for hjælp til at stoppe et alkoholmisbrug - men der skal mere til.

- Reaktionen på sidste års kampagne viser, at oplysning motiverer folk til at holde op med at drikke. Men der er stadig alt for mange, der får deres liv ødelagt, fordi de drikker for meget alkohol, og én kampagne gør det ikke alene. Vi håber med denne kampagne at bane vejen for, at endnu flere får øjnene op for den hjælp, der er at hente hos kommunernes behandlingscentre, siger Mette Meldgaard, der er programchef i TrygFonden.

De kommende uger vil der via events i kommuner landet over og på sociale medier blive givet respekt og skulderklap til dem, der vælger at gå i alkoholbehandling.

Desuden vil kampagnen oplyse om kommunernes gratis og skræddersyede behandlingstilbud til alkoholmisbrugere.

Mød de tre hovedpersoner i kampagnen i PDF-filen under artiklen - læs mere om kampagnen på hope.dk - og se eller gense Hjaltelin Stahls fine kampagnefilm herunder. Den er instrueret af Pernille Fischer Christensen, og produceret af Pegasus Production.