Danske kreative bureauer gør det godt i det store udland, men det gør danske instruktører og produktionsselskaber så sandt for dyden også.

Forleden kunne instruktør Casper Balslev fra New Land København således gå på scenen ved Ciclope International Festival i Berlin og tage imod ikke bare én, men to guldstatuetter for New Land og Wichmann/Schmidts i forvejen flere gange prisbelønnede film Mash Up for Det Kongelige Teater.

Den ene guldstatuette modtog han og sound designer Martin Dirkov for lydarbejdet på filmen, og derudover vandt New Land guld for bedste low-budget filmproduktion. Begge priser som en del af festivalens hovedkategori Brand Content/Short Format.

- Det er stort at vinde på Ciclope festival. Det er en af de awards, vi i New Land rangerer højt, siger Thor Brammer Jacobsen, der er partner og Executive Producer i New Land og tilføjer:

- Niveauet var ekstremt højt til awardshowet forleden. Og generelt er festivalen i øvrigt virkelig spændende. Der er masser af interessante talks, og det er et fedt sted at møde folk fra branchen, bureauer, annoncer og håndværkere.

Mash Up-filmen er tidligere blevet hyldet flere gange uden for de danske landegrænser: Den vandt bl.a. to løver ved dette års Cannes Lions og blev også præmieret ved Eurobest sidste år.

Flere danske vindere

Ud over New Land og Wichmann/Schmidts fornemme dobbelt-guld var der også andre Ciclope-vindere at være stolt af set med danske øjne.

Således vandt Bacon-grundlægger og -instruktør Martin Werner sammen med svenske Åkestam Holst sølv for IKEA-filmen Every other week i kategorien Brand Content/Short Form/Direction under 90 sek.

Der var ligeledes sølv til Uncle Grey og MediaMonks’ flere gange prisbelønnede Genesis II for Weber i kategorien Digital craft/Website design - hvorved de tre parter pudsigt nok topper deres egen præstation i selvsamme kategori fra 2015, hvor den mindst lige så massivt prisvindende case Weber BBQ Cultures vandt bronze.

Endelig blev Sony Playstation-filmen The King præmieret med guld i Adapted Music og sølv for Visual Effects - en særlig cadeau til danske Christian Nielsen fra det amerikanske post produktions-selskab The Mill, som har været VFX Supervisor/CG Supervisor på filmen.

Playstation-filmen har i øvrigt flere danskere på credit-listen: Sidste års Cannes Grand Prix-vinder Martin de Thurah har instrueret, director of Photography er Kasper Tuxen, og på klip/editorial-siden er det selskabet ”Rock, Paper, Scissors”, der har tryllet - personificeret i aarhusiansk-fødte Mikkel EG Nielsen, der i de senere år herhjemme bl.a. har klippet film som ”En Kongelig Affære” og ”Klassefesten”.

The Craft er i fokus

Den bare syv år gamle kreative festival Ciclope International Festival nyder i stigende grad anerkendelse.

Det er en todages blanding af international konference og awardshow, som især har håndværket i fokus, og  selv om kategorierne har det med at skifte lidt fra år til år, så er det hele tiden The Craft  - The Art of Execution - der er i centrum.

Og det gælder, uanset om der er tale om en TV-reklame, en mobil-app, en musikvideo eller en interaktiv installation: Ciclope tror på, at en fremragende eksekvering er lige så vigtig som den kreative idé, der ligger bag - og har mindst lige så stor betydning for kundens oplevelse af kommunikationen.

Der uddeles kun en enkelt bronze, en enkelt sølv og en enkelt guld pr. kategori - og guldvinderne præsenteres med en showcase ved award-ceremonien.

Udover at New Land sammen med Wichmann/Schmidt vandt to gange guld for Det Kongelige Teater, vandt New Lands svenske instruktør, Gustav Johansson i øvrigt også flere priser ved Ciclope - bl.a. for sit kortfilms projekt med Mercedes Benz – Get a Job feat. ASAP Rocky og Start a Family.

Se alle vinderne her - og nyd så lige New Land og Wichmann/Schmidts Mash Up for Det Kongelige Teater her igen.