Under sloganet Mindre til banken. Mere til dig har Saxo Bank lige nu løsnet slipset i en reklamekampagne, rettet mod investorer på det danske marked.

Kampagnen består af seks små film, som sætter humoristisk fokus på konkurrenternes investeringsgebyrer, og det har ikke bare givet succes på de sociale medier, men også nye kunder.

- Responsen har været ret overvældende. I Saxo Bank er vi næsten blevet vant til at få en del negativ feedback på specielt Facebook, så det har været en fantastisk oplevelse at få så mange positive kommentarer, som vi har fået i forbindelse med denne her kampagne, siger Kasper Sierslev, der er Head of Creative hos Saxo Bank, og tilføjer:

- Og så kan vi se, at det virker: Vi får nye kunder ind. Både fra Facebook, YouTube og LinkedIn. 

Ny form for respons

Udgangspunktet for kampagnen, der er udviklet in-house, var, at Saxo Bank gerne ville lave lidt rav i markedet og fortælle folk, at de betaler alt for meget for at få deres bank til at investere for dem. 

- Opgaven var egentlig ret simpel. Vi vil have folk til at tænke over, om de synes, deres bank tager for høje gebyrer og samtidig fortælle, at teknologien hos os gør det muligt for alle selv at tage hånd om deres investeringer. Og dermed spare nogle af de høje bankgebyrer, siger Kasper Sierslev.

Et lidt tørt emne – men med den humoristiske tilgang er det lykkedes, Saxo Bank ikke bare at opnå et stort antal visninger, men også en helt anden respons på de sociale medier, end man er vant til.

- Vores film er blevet delt, like’et og kommenteret – positivt – i et omfang vi aldrig tidligere har set. Saxo Bank står jo for nogle danskere som de værste af de værste, det er vi klar over og derfor får vi som regel også en del negative kommentarer på Facebook. Så det her er usædvanligt positivt.

Data viser kundetilgang

De seks kampagnefilm tager alle udgangspunkt i små hverdagssituationer, hvor en kunde kommer ind - fx i et pizzeria, på en restaurant eller i supermarkedet – og bestemt ikke får det, de regner med…

Og det går tilsyneladende rent ind hos danskerne, og vi nøjes ikke med at like, dele og kommentere: Der kommer rent faktisk kunder i butikken.

- Vi kan se, at der kommer kunder til, direkte på baggrund af kampagnen. Dels ringer folk ind, og dels kan vi i vores data se, hvilken ”rejse” folk tager fra de klikker på en post med filmen, måske videre til et banner, til de kommer ind på vores site og prøver en demo - og til de faktisk opretter sig som kunder, fortæller Saxo Banks Head of Creative.

Filmet på en enkelt dag

Det er ikke et bureau, der har skabt kommunikationen, for Saxo Bank satser fortsat primært på in-house-produktioner i samarbejde med udvalgte underleverandører.

Kampagnens kreative koncept er således udviklet internt af bankens interne kreative team – og det er såmænd Kasper Sierslev selv, der har tegnet storyboards denne gang.

De seks små kampagnefilm blev skudt på en enkelt dag på Vesterbro – og det er produktionsselskabet MadCall Communication, der i samarbejde med instruktør Jesper Skoubølling fra Uitch Iscratch, der efterfølgende har produceret dem.

Se tre af filmene herunder.

Pizzaria

Restaurant

Café