For et par måneder siden kunne vi berette om den nordiske grilldistributør Cobb, der jublede over en konverteringsrate på 34 pct. i kølvandet af en digital skrabelodskampagne, og nu melder endnu en af landets mindre annoncører sig på banen med en lignende oplevelse.

Det drejer sig om detailforretningen Frøken Ost i Viborg, der i løbet af en uge bl.a. fik 1.721 ny abonnementer til sit nyhedsbrev takket være en sådan kampagen udformet af Scratcher, som har sat sig for at gøre det enklere for små og mellemstore virksomheder at bruge digitale skrabelodskampagner i markedsføringen.

Kampagnen kostede 5.000 kr., og indehaveren af butikken, Britt Hendriksen, er fornøjet.

– Min mand havde prøvet det i sin vinbutik, og han fik mig overtalt til også at prøve en Scratcher-kampagne. Og jeg synes, det har været rigtigt fint. Jeg er meget tilfreds. Jeg skulle bare finde på præmier, resten klarede Scratcher, lyder det fra hende i en pressemeddelelse.

I alt besøgte 6.454 personer siden med skrabespillet i den uge i juni, hvor kampagnen kørte, og heraf blev 26,6 procent konverteret til nye abonnenter.

Med i de 5.000 kroner var også 500 kroner til Facebook-annoncering, der sparkede kampagnen i gang.

Masser af leads

Britt Hendriksen fra Frøken Ost peger også på, at en væsentlig sidegevinst ved at gøre brug af skrabespilskonkurrencen var trøstepræmier i form af rabatkoder, som fik 17 vindere til at besøge ostebutikken for at indløse deres gevinst.

Den lød på 10 procent rabat på den mest populære ost i butikken.

Én fejl begår Britt Hendriksen dog ikke, hvis hun igen kaster sig over en digital skrabelod-kampagne:

- Nogle af vinderne var fra Sjælland, og der var ikke taget forbehold for, at de selv skulle hente ”rabatosten”. Og at sende den er umulig, siger hun.

Ifølge Henrik Lund, stifter og CEO i Scratcher, så er den helt store markedsføringsmæssige fordel ved Scratcher-skrabespillet de mange e-mail-adresser – i dette tilfælde 1.721 – der kan benyttes til yderligere markedsføring fremadrettet.

– Man kan importere de 1.721 nye kontakter ind i Facebooks annoncemodul, så man kan køre sin annoncering 100 procent målrettet mod den gruppe, siger han.