Danske turister er ikke gode nok til at passe på sig selv i solen. Vi glemmer solcremen eller bruger en for lav beskyttelsesfaktor. Vi vader ud i den værste middagssol, og vi gider ikke beskytte knolden mod de stærke stråler med uklædelige hatte.

Og eftersom danskerne har en kedelig rekord i antallet af årlige tilfælde af modermærkekraft, så tager Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden nu alternative metoder i brug.

Det sker med kampagnen Help A Dane - skabt af reklamebureauet &Co. og &Co Productions - og der er tale om en inderlig bøn til borgerne i danskernes fem foretrukne ferielande: Frankrig, Spanien, Grækenland, Italien og Thailand. På deres eget sprog, naturligvis.

Kampagnen ruller via sociale medier og via hjemmesiden www.helpadane.com, hvor bønnen formuleres sådan her:

- Every year thousands of Danes travel to sunny destinations on holiday. Unfortunately, many of them return home with a sunburn that increases the risk of skin cancer. This is an appeal for help.

Bertelsen på slap line
På hjemmesiden finder man fem videoer, hvor den kendte TV- og radiovært Mikael Bertelsen på hvert af de fem sprog indtrængende appellerer til landenes befolkninger om at tage vare på de blege danskere, når de møder dem på stranden, ved poolen eller andre steder.

Hertil kommer en formular på hvert af de fem sprog, hvor grækerne, franskmændene, italienerne osv kan melde sig som frivillige ”Help A Dane-ambassadører”.

Og kampagnen spreder sig som en løbeild: Tilsammen har de fem film på få dage fået langt over tre mio. views, over 65.000 likes og er delt op mod 25.000 gange. Alene på Facebook.

Følg med på kampagnesitet her - på Facebook her - og se de fem film herunder.

På den kreative front er det Senior Copywriter Kristian Eilerten, Art Director Kristoffer Winter og Art Director Ole Hoffmann fra NoA-bureauet &Co., der kan tage æren - sammen med Peter Harton, der har instrueret for & Co. Productions.

Content seeding og global PR står Be On/AOL for.

Grækenland

Spanien

Frankrig

Thailand

Italien