Det blev endnu en festaften for det danske bureau UncleGrey og annoncøren Bolia.com, da de europæiske effektpriser, Euro Effies, i går blev uddelt på Cercle de Lorraine business club i Bruxelles.

To gange guld blev det til for indsatserne Individual Expressionism - leveraging art & fashion to drive growth og Building a big brand, with commercial creativity.

Priserne faldt i kategorierne Small Budget og i kongedisciplinen, Long Term Effectiveness. Ikke mindt den sidstnævnte hæder vækker glæde hos Bolia. Netop denne award er nemlig blandt de mest eftertragtede europæiske marketingpriser, og den kan groft sagt betragtes som en EM-guldmedalje i effektiv kommerciel kommunikation på tværs af landegrænser.

I fjor blev det til en sølvmedalje i samme kategori.

- Vi er stolte af at have repræsenteret Danmark ved dette års Euro Effie Awards blandt verdens største brands. At vi vandt er et udtryk for den stærke kreative og resultatmæssige udvikling, som vi har haft i Bolia de seneste fem år, siger Lars Lyse Hansen, CEO hos Bolia.

- Det er et stort skulderklap, og motiverer til at fortsætte den spændende rejse, som vi er på i Bolia. En stor tak til vores venner fra UncleGrey og Low Studio for deres kreativitet og gode energi i samarbejdet, fortsætter han.

Kampagne boostede salget

Også hos UncleGrey jubles der over hæderen.

- Long-term Effectiveness har ry for at være Euro Effies kongedisciplin, hvor de indsendte cases bliver evalueret endnu hårdere. At Bolia som den eneste danske virksomhed formår at komme videre til finalerunden og vinder denne pris, er vi selvfølgelig glade og stolte over, siger Lars Samuelsen, Chief Strategy Officer & Head of Digital i såvel UncleGrey som Grey Nordics.

Men hvad har Bolia-casen egenligt budt på, siden den atter en gang er gået sin sejrsgang i Euro Effie-sammenhæng?

Jo, UncleGrey og Bolias indsats har i kampagneperioden boostet salget med 256 pct., og bundlinjen er rettet op fra et minus på 3,5 mio. kr. i 2010 til et plus på 8,9 mio. kr. i 2016, hvilket imponerede Euro Effie-juryen, der er sammensat af personer fra såvel annoncør- som bureausiden fra hele Europa

Udover Bolia havde en en anden dansk indsats, SF's kække buslangside med Trumps kontrafej og rullende øjne, fundet vej til finalen, men kampagnen – som UncleGrey i øvrigt også var bureauet bag – blev ikke belønnet med en af de 25 priser, der blev tildelt 18 kampagner fra ni europæiske lande.

Grey Nordic i hopla

Titlen som "Agency of The Year" gik til Grey Europe, der vandt fire guld, tre sølv og 1 bronze, hvor ikke mindst Grey Nordic med fem priser har bidraget stort.

- Jeg er rigtig stolt over UncleGreys priser, men det er endnu bedre at vores nye enhed (Grey Nordic) tager hele fem stykker metal med hjem fra Euro Effies, siger Lars Samuelsen, der tidligere på året blev en del af den nye enhed sideløbende med sin rolle i UncleGrey.

Kort fortalt giver den nye enhed bl.a. mulighed for, at Grey Nordic fra opgave til opgave kan sammensætte et meget stærkt kreativt team bestående af nøglepersoner fra Grey-netværkets prisbelønnede bureauer i Danmark (UncleGrey), Sverige (SCPGrey & INGO) og Finland (GREY SEK) samt affiliate-partneren Try i Norge.

Det skal styrke Greys tilstedeværelse og engagement i Norden, hvor virksomhederne i stigende grad søger bureau-partnere, der kan arbejde på tværs af de nordiske landegrænser og globalt.

Pitcher I som Grey Nordic?

- Det afhænger af kunden og opgaven. Hvis det giver mening, så gør vi, siger Lars Samuelsen, der kan melde om stor interesse for den nye enhed.

Euro Effies blev i øvrigt i år uddelt for 21. gang. Bag effektivitetsprisen står den europæiske organisation EACA (European Association of Communications Agencies), der uddeler prisen i samarbejde med Euronews og med støtte fra bl.a. WARC, Google, Kantar Millward Brown og Procter & Gamble.

Du kan læse meget mere om Euro Effies her og se alle vinderne her (PDF).