Er det muligt at skabe en verden, der udelukkende kører på grøn energi? Det er et af tidens helt store spørgsmål, og i en ny interaktiv film, Home, slår den danske energikæmpe Ørsted – det tidligere DONG Energy – et slag for, at det kan lade sig gøre.

I filmen går klimaforandringerne fra at være en global krise til at blive en ganske personlig oplevelse, der gerne skal få seeren til tænke over, hvad ”hjem” egentligt betyder.

Og måske endda indse, at vi rent faktisk er truet af global opvarmning. Uanset hvem vi er, og hvor vi bor.

Bag den interaktive film står den Emmy Award-vindende instruktør Ben Tricklebank i samarbejde med Ørsteds kreative bureaupartner på den omfattende ”Love your home”-kampagne i skikkelse af Wieden+Kennedy, Amsterdam.

Den blev skudt i gang i forbindelse med lanceringen af energiselskabets navneskift i begyndelsen af oktober.

Skab din egen film

Det interaktive element i den nye film består i, at brugeren med "Home" skaber sin ”egen” film ud fra den information, han eller hun taster ind, før filmen ruller. Det leder brugeren videre til en personlig film baseret på vedkommendes svar, som vil være bare én version ud af tusindvis af mulige film.

Og selvom filmen ikke ligefrem underspiller naturkræfternes rasen som følge af klimaforandringer, så slutter den gudskelov ikke med den stemning af krise og håbløshed, som meget andet nutidig klimarelateret kommunikation gør.

Derimod leverer den det positive budskab, at vi har en historisk mulighed for at skifte fra sort til grøn energi – hvilket er den transformation, Ørsted er i fuld gang med – og på den måde hjælpe med at beskytte kloden mod konsekvenserne af klimaforandringer. Et ganske klart purpose, må man sige.

Bureau: Et givende projekt

- Det eneste, som stopper os fra at skabe en verden, der kører udelukkende på grøn energi, er forestillingen om, at det ikke er muligt. Det ér muligt. Og fordi truslen fra klimaforandringerne efterlader mange i en tilstand af apati, så ønsker vi at skabe håb, siger Filip Engel, der er brandingansvarlig i Ørsted.

- For der er virkelig grund til håb. Grøn energi er for første gang i historien blevet billigere end sort. Og det er et kæmpestort skridt i kampen mod klimaforandringer. Det viser, hvad vi kan gøre, hvis vi tør sætte os et mål og forfølge det, fortsætter Filip Engel.

Hos W+K er den kreative direktør Sean Condon begejstret for samarbejdet med Ørsted.

- Det har været en af de professionelt mest udfordrende – og kreativt mest givende – projekter, vores team nogensinde har været involveret i, siger han.

- Og det er vel egentlig ganske passende, eftersom budskabet er skabt til intet mindre end at redde menneskeheden, slutter Sean Condon.

Home kan opleves på ti forskellige sprog på loveyourhome.orsted.com, og den interaktive film er som nævnt en del af en større ”Love your Home”-kampagne fra Ørsted.

Den efterfølger brandingfilmen (som du kan se herunder), der blev lanceret d. 2. oktober.