KLUMME: Er dit website "skævt" i forhold til, hvad dine brugere søger efter? Mange websites er ikke særlig gode til at matche brugerintentionen.

I dette indlæg vil jeg argumentere for, hvorfor det er vigtigt, at du får lavet en søgeordsanalyse.

En søgeordsanalyse vil fortælle, hvad dine potentielle kunder søger efter på Google, og du kan derfor matche deres søgninger ved at lave de rigtige sider.

Har du lavet en søgeordsanalyse for nogle år siden, så skal du læse om, hvorfor du skal opdatere den nu.
 
Google ændrer nemlig spillereglerne kontinuerligt, dine brugeres søgeunivers rykker sig, og vi har nye spændende datakilder og værktøjer til rådighed.
 
Hvor værdifuldt er organisk trafik fra Google?
 
Men først: Hvorfor er organisk trafik så værdifuldt? Kan man ikke bare vælge at ignorere organisk trafik?
 
Det kræver ikke mere end et kig i sine Google Analytics data for at forstå, hvor meget at organisk trafik attribuerer til den overordnede værdi.
 
Med Google Ads kan du "bare" betale for at blive synlig, men for at rangere på side 1 i Googles organiske søgeresultater for dine vigtigste søgeord, så skal du gøre dig fortjent til det.
 
Det ved brugerne. De er klar over, at Google viser de mest relevante resultater først og er derfor ekstra opmærksomme. Og en placering 1 kan være mange penge værd.
 
Ligger dit site i top 3 får du gennemsnitligt 10-25 pct. af trafikken.
 
Samtidig er det en god kanal til at rangere på søgeord i den tidlige kunderejse, som vil være for dyre at betale for på Google Ads.
 
5 grunde til at lave en søgeordsanalyse
 
Virksomheder som arbejder strategisk med SEO starter med at lave en søgeordsanalyse.
 
Dette giver et stærkt fundament for at sikre, at ens website er struktureret korrekt, og at man svarer på brugernes søgeintentioner.
 
Men det er vigtigt at pointere at: En søgeordsanalyse er kun et øjebliksbillede af brugernes søgeadfærd.
 
Så hvis i ikke har opdateret jeres søgeordsanalyse indenfor de sidste par år, så vil jeg anbefale at gøre det nu. Nedenfor giver jeg 5 grunde til at gøre det.
 
Specielt vil jeg fremhæve de muligheder som Power BI giver, når det kommer til at få indsigter, som kan ændre konklusionerne fra den tidligere analyse.
 
1. Det handler om søgeintention fremfor søgeord
 
Google er blevet klogere. Meget klogere.
 
Introduktionen af RankBrain i 2015 betyder, at Google primært bruger machine learning til at opdatere deres søgealgoritme. Det giver dem en endnu bedre forståelse af, hvilke resultater er mest relevante.
 
Der er kort sagt blevet muget ud i søgeresultaterne de sidste to år.
 
Fra at tage søgninger meget bogstaveligt er Google blevet så gode til at forstå brugerintention, at man i dag kan rangere på søgeord, som ikke engang findes på ens site.
 
Så hvis du tidligere har lavet en søgeordsanalyse ud fra enkeltsøgeord fremfor søgeintentioner, så er det min klare anbefaling at opdatere søgeordsanalysen.
 
2. Vi har flere datakilder og stærkere analyseværktøjer
 
Big data SEO fylder mere end nogensinde.
 
Lad os skrue tiden tilbage og vise den klassiske fremgangsmåde til at arbejde med søgeordsanalyse, inden jeg belyser de nye muligheder.
 
I den klassisk søgeordsanalyse trækker man data fra Google Keyword Planner over i Excel og udvælger søgeord ud fra søgevolumen. Jeg vil mene, at det er en klar fejl.
 
Her er et eksempel hvorfor: Forestil dig, at du skal vælge, om du vil fokusere på et søgeord med 1.000 søgninger, hvor du ligger nr. 5 i Google, eller et søgeord med 100 søgninger, hvor du ligger nr. 8 i Google.
 
Det logiske valg ud fra den klassiske tankegang er at vælge førstnævnte, men hvad nu, hvis jeg fortalte dig, at søgeord nr. 2 faktisk genererer langt flere transaktioner i Google Ads?
 
Vi kan få langt mere trafik ved at vælge det første søgeord, men vi skaber mere omsætning med søgeord 2. Det ændrer beslutningsgrundlaget totalt.
 
Med mere data kan vi lave bedre analyser, og med bedre analyseværktøjer får vi bedre indsigter til at træffe de korrekte beslutninger.
 
I 2018 har vi adgang til mere data end nogensinde og langt bedre analyseværktøjer. Her er et eksempel fra egne rækker på styrken af det data, vi har til rådighed:
 
Via Google Search Console kunne vi se, at kunden fik 12.000 eksponeringer i Google per måned for en enkelt produktkategori på deres site.
 
Ved at hente søgeordsdata fra tre af de største dataleverandører indenfor SEO - Ahrefs, Searchmetrics og Semrush - identificerede vi ,at søgepotentialet faktisk var 32.000 eksponeringer.
 
D.v.s., at vi kan grave så dybt i dag, at vi kan se, at kunden går glip af 2/3 af deres potentielle kunders søgeunivers.
 
M.h.t. analysen af så store datasæt har vi nu fået værktøjer som Microsofts Power BI, som er meget fleksibelt til at blande datakilder for at få nye indsigter - og som ikke crasher.
 
Hos IMPACT Extend har vi for længst sagt farvel til Excel, som slet ikke kan håndtere så store mængder data.
 
I denne guide til søgeordsanalyser i 2018 med Power BI gennemgår jeg trin for trin, hvordan du kan få nye indsigter ved at mikse Google Search Console data med Google Ads data.
 
3. Søgeresultaterne i Google har ændret sig
 
Prøv at lave en søgning i incognito mode på Google på et givent søgeord, og se, hvad der findes af forskellige søgeresultater.
 
Udover de klassiske søgeresultater, så vil du finde videoresultater fra Youtube, Image packs, Top stories og Google Maps ved lokale søgninger .
 
Samtidig har vi andre forhindringer som Google Ads, der mere og mere ligner de organiske resultater. Også Google Shopping, som bliver mere synligt, suger op til 40 pct. af trafikken til sig.
 
Oveni det så kan der også ligge en Featured snippet aka Placering 0, som ligger over de traditionelle søgeresultater. Her får brugeren svaret direkte i tekstboksen og klikker ikke nødvendigvis videre.
 
Alle de tiltag gør, at det langt fra er oplagt at optimere sit site mod specifikke søgetemaer.
 
Udover ovennævnte udfordring så er der søgetemaer, hvor det bedre kan betale sig, at du placerer dit indhold på et andet site.
 
F.eks. vil det være utroværdigt, at sammenligne sin service med konkurrenternes på ens eget site, mens et blogindlæg på et branchesite vil gøre artiklen mere seriøs.
 
4. Google Trends
 
Der var flere tusinde søgninger i Google på søgeordet Fidget spinner i foråret 2017. Søgevolumen i dag er en brøkdel af dette.
 
Ingen søgte på GDPR for 12 mdr. siden. I dag er der 12.000 søgninger om måneden, hvor GDPR indgår. Advokatfirmaer er villige til at betale 40 kr. per klik på Google Ads for dette søgeord. Ved at optimere deres site for et år siden, kunne de have haft en gylden mulighed for at få den investering mange gange igen.
 
Søgetrends kan også være fra måned til måned.
 
En god søgeordsanalyse vil kigge på sæsonvariation i søgevolumen, hvilket gør, at man kan lægge sine ressourcer fornuftigt i fht., hvornår man optimerer mod specifikke søgetemaer.
 
5. Din virksomhed udvikler nye produkter og markedet ændrer sig
 
Sælger du stadig de samme produkter og ydelser som for et par år siden? Ændrer de mulige kunder i dit marked adfærd og stiller nye spørgsmål, som du gerne vil findes på i Google?
 
Søgeordsanalysen kan afdække nye forretningsmuligheder, og indimellem bevæger man sig som virksomhed ind på nye forretningsområder, hvor man har brug for en grundlæggende analyse.
 
Opsummering:
  • Hvis organisk trafik fra Google er vigtigt for din forretning, så skal du arbejde strategisk med SEO. 
  • Det betyder, at man skal lave en søgeordsanalyse for at sikre, at ens website matcher brugernes søgeintention.
  • 2018 er perfekt timing til at opdatere en eksisterende søgeordsanalyse. 
  • Vi har flere datakilder end nogensinde og nye værktøjer til at crunche data til nye og bedre indsigter, hvilket i sidste ende kan ændre bundlinjen markant.