Amazon står på spring til at indtage Danmark, og det har skabt røre i den danske detailbranche, hvor man nervøst skotter til den amerikanske e-handelsgigants hjemmemarked.
 
Her taler man om “Amazon-effekten”, da virksomheden de senere år har redefineret detailbranchen over there.
 
Derfor omtales Amazon ofte primært som en trussel mod danske virksomheder, men det er ikke retfærdigt, mener man hos danske Real Coffee, der er en kaffevirksomhed, som satser på kapsler med økologisk kaffe.
 
Her ser man derimod et enormt potentiale i platformen. Det underbygges af, at Real Coffee efter ni måneder på Amazon har bygget en omsætning op, der er større end den, kaffe-brandet over fire år møjsommeligt har opnået i Norge og Sverige.
 
Blåstemplet af Amazon
 
- Det er gået enormt stærkt med månedlige vækstrater på 30-40 pct., en masse arbejde og mange erfaringer med Amazon, lyder det fra Lars Mansfeld-Giese, direktør for Real Coffee.
 
Arbejdet har medført, at det danske brand nu er nummer 1 i Amazon-kategorien ”Dolce Gusto capsules” med titlen: ”Amazon's Choice”.
 
- Det vil sige, at Amazon anbefaler kunderne at købe vores produkter, når kunderne søger efter ”Dolce Gusto capsules", siger Lars Mansfeld-Giese.
 
Føler konkurrenterne på tænderne
 
Han oplyser, at fødevarer generelt er den mest besøgte og konkurrenceudsatte kategori på Amazon.
 
- Vi søsatte vores Amazon-projekt tilbage i 2017, da vi manglede relevant konkurrence her i Skandinavien, og fordi vi gerne ville kunne måle os op imod de bedste i branchen. Og her ser vi, at Amazon er et rigtig godt sted at føle de internationale konkurrenter på tænderne og sikre sig, at vi ikke falder i søvn på det skandinaviske marked.
 
Det danske kaffe-brand har på Amazon været i stand til at finde kundegrupper, der matcher de erfaringer og stærke sider, som Real Coffee har med sig fra hjemmefronten – især økologi og Fair Trade spiller en stor rolle her. 
 
- Endelig er vi vant til en stor kvalitetsbevidsthed fra de skandinaviske kunder for så vidt angår kaffe, og det har givet os et fantastisk afsæt på Amazon, siger Lars Mansfeld-Giese.
 
Den positive Amazon-effekt
 
Han kan også fortælle, at Real Coffees fremgang på Amazon og gode kundeanmeldelser har ført til, at den danske kaffevirksomhed har modtaget en række henvendelser fra USA og Canada om at købe vores produkter. 
 
Det har medført, at virksomheden netop har startet et samarbejde op med en canadisk importør af kaffe.
 
- Jeg kan godt forstå detaillisterne, der er bekymrede for Amazon. Hvis man sælger et generisk produkt, så risikerer man at blive kørt over af et godstog, når Amazon kommer til Danmark.
 
- Omvendt rummer Amazon også en masse muligheder for den virksomhed, der har et veldefineret koncept og et brand, fordi Amazon er som en kæmpe brandslange fyldt med kunder, som man kan stikke sit sugerør ned i, slutter han.
 
Er du i øvrigt interesseret i detailhandelsfornyelse? Så tilmeld dig årets New Retail Day, hvor du kan suge inspiration til dig fra danske og udenlanske talere.