Da Michelin-stjernerne i februar dryssede nådigt over Henne Kirkeby Kro, Geranium, Kadeau og de andre danske restauranter, der var sluppet gennem det gastronomiske nåleøje, meddelte rederiet DFDS pludselig, at man agtede at placere Oslobåden i det fine kulinariske selskab.

Det lød i mange ører sikkert som en vittighed, for færgerestauranter rimer som regel mere på fiskefilet og remoulade end på trøffeltang, salturt og Rully Blanc. Men den var god nok – og forleden åbnede Restaurant Sjø, under ledelse af tidligere Noma-kok, Søren Westh, på Dæk 8 på Oslobåden.

Bag ide, koncept og et content-univers, der på flere forskellige platforme fortæller historien om projektet, ambitionen og de mange udfordringer undervejs står bureauet MUST, der ledes af journalist Michael Jeppesen.

Bureauet har for nylig gjort sig bemærket som initiativtager og konceptmagere bag Nationalmuseets succesfulde Kedsomhedsknap.

Fortælling i flere tempi

Om det vil lykkes restauranten på Oslobåden – som reelt findes i to eksemplarer, idet to færger, Crown og Pearl, sejler ruten – vil tiden vise, men både i praksis og rent kommunikationsmæssigt er alle sejl sat til:

Restaurant Sjø har fået nyt køkken og ditto menukort, den tidligere Noma- og El Bulli-kok, Søren Westh, er ansat som konsulent i samarbejde med køkkenchef Christian Mortensen, der har en baggrund som køkkenchef på Kul i Kødbyen og The Paul i Tivoli – sidstnævnte har haft en Michelin-stjerne i syv år.

Kommunikationsmæssigt har MUST bygget en fortælling op omkring det oplagte spørgsmål: Kan en skibsrestaurant virkelig lave kulinariske oplevelser på Michelin-niveau?

Fortællingen har siden starten i midten af februar med stor succes foldet sig ud på flere platforme: Dels som en ”docusoap”-serie til nettet, hvor man følger Søren Westh og hele køkkenpersonalets rejse mod Michelin-stjernen og dels i form af en native-satsning i bl.a. MetroXpress, BT og Berlingske.

Men faktisk startede det hele for to år siden.

Flere års arbejde bag

Første skridt på rejsen tog DFDS i 2016, da rederiet med native-kampagen ”Le Buffet” lykkedes med at flytte kvalitetsopfattelsen af at rejse med DFDS-færgerne Crown og Pearl fra 15 procent til 37 procent - og for restauranternes vedkommende fra 38 procent til hele 60 procent.

Kampagnen indeholdt bl.a. sundhedseksperimenter foretaget i buffet’en ombord og gode råd til børnefamilier om, hvordan man får børn til at spise mere grønt.

De fine resultater gav DFDS blod på tanden og fik sidste år rederiet til at gå ud med en opfølgning med kampagnen ”The Beef”, der præcist som året før tiltrak stor mediebevågenhed, da en dommerkomité bestående af danske stjernekokke og andre fremtrædende personligheder inden for restaurationsmiljøet, kårede ”Årets Udskæring”.

Herefter besluttede DFDS sig for at række ud efter en af de prestigefulde Michelin-stjerner.

- Vi synes selv, vi havde et rigtig fint niveau i Marco Polo, men vi kunne godt tænke os at løfte det til noget endnu højere. Nu må vi se, om ambitionen holder, siger Kevin Thyge Helsinghof, der er Global Sales Director for DFDS Seaways, som suppleres af Michael Jeppesen fra MUST:

- Når vi nu de senere år har oplevet et højt kulinarisk niveau her i Norden, så vil kronen på værket være, at de turister, der netop besøger København og Oslo for at spise på en Michelin-restaurant, ydermere kan tage plads i endnu en Michelin-restaurant mens de lader sig fragte fra den ene hovedstad til den anden.

Læs mere om DFDS’ rejse mod stjernen her - og se den seneste episode i film-fortællingen herunder.

Video-serien er instrueret af Fabian Wullenweber, instruktøren bag den populære tv-serie ”Badehotellet” på TV 2.