Sidste år lancerede fintech-virksomheden Lunar Way en app af samme navn med det erklærede mål at disrupte den traditionelle banksektor, og siden da er det gået mere end almindeligt stærkt.

I sommer kom Lunar Way således med bare 11 måneder på bagen på Business Insiders liste over de 10 hotteste fintech startups i Norden, få uger senere blev Nykredit partnerbank, og lige nu er virksomheden i gang med at lukke aftaler med banker i Sverige og Norge.

For kort tid siden gik desuden version 1.5 af app’en i luften, og sammen med en ny video handler det om at formidle budskabet om, at Lunar Way er den næste generation inden for bankverdenen.

Filmen, der er skabt i tæt samarbejde med en ung fyr fra det aarhusianske iværksættermiljø, Philip Jensen, har på kort tid fået godt 58.000 views på YouTube og knap 80.000 på Facebook.

Et nyt mindset

Der er tale om en POV-video, inspireret af Prodigys snart 20 år gamle ”Smack My Bitch Up” - en film, der, som nogle måske husker, i sin tid fik tæsk for at være kvindenedgørende og opfordre til vold.

Lidt utraditionelt for en finans-aktør?

- Ifølge bandet selv blev deres tekst misforstået. Deres pointe var istedet at gøre tingene fuldt ud, og det er vi også tilhængere af. Selve formatet - POV-formatet - var dengang super-banebrydende. Ligesom vores forretningskoncept er det i dag. Det er den parallel, det handler om. Med videoen vil vi give seeren en mulighed for at opleve ”The Lunar Way”, siger Mark Dissing Bækgaard, der er Head of MarCom hos Lunar Way. 

Den Aarhus-baserede virksomhed tror på at Millennial-generationen er den første bølge af forbrugere, der reelt forstår mulighederne i mobile only - også når det gælder banking.

- Med Lunar Way får du ikke bare en app og adgang til en bankkonto og et kort. Du bliver tværtimod en del af et helt nyt mindset inden for banking. Det vil sige den teknologi, det design og den brugeroplevelse, som allerede er langt fremme i andre brancher som fx musik og video. Men som banksektoren ikke er lykkes med. Vores video "#StayMobile - the Lunar Way" giver et godt indblik i vores vision: Changing the way we bank.

Andre styrer compliance

En stor del af virksomhedens kommunikation med brugerne foregår i øvrigt ganske i tråd med den nye kommunikation i en uformel jargon med plads til både emojis og giphys - på de ”klassiske” sociale medier som Facebook, Instagram og Twitter - og ikke mindst Snapchat (@thelunarway), som vi tidligere har kunnet fortælle om her på sitet.

Men igen: Lunar Way er ikke en bank, og det skal virksomheden sådan set heller ikke være: Man bliver med andre ord kunde hos en af partnerbankerne - og bruger hos Lunar Way.

- Teknisk set er vi ikke en bank, da vi ikke har nogen banklicens. Styrken ved hele vores forretningsmodel er, at vi lader vores partnerbanker gøre det de er bedst til: det regulatoriske, compliance, osv. Imens kan vi fokusere på det, vi er bedst til, nemlig teknologi, design og forståelse for målgruppen, siger Mark Dissing Bækgaard og tilføjer: 

- Vores forretningsmodel er den eneste af sin slags i verden. Når vi ruller ud i et nyt land, sker det via partnerskab med en lokal bank, der sikrer at vores brugere er dækket under gældende bankregler for det enkelte land. Dvs. en dansker får en dansk bankkonto, en svensker en svensk bankkonto osv. Men alle er de brugere af Lunar Way. Det er vores brand, de køber ind i. 

Lunar Way blev stiftet i august 2015, og virksomheden har i dag 31 ansatte.

Du kan læse mere om app’en her - og se Lunar Ways nye film her.