I december sidste år introducerede Dansk Design Center og Design denmark den nye pris Danish Design Award - en pris, som skulle sætte fokus på effekten af design og som skulle styrke og stimulere brugen af design i virksomhederne.

Lanceringen markerede samtidig 50-året for den første pris for dansk industrielt design, og i går aftes fandt de første af de nye trofæer deres ejermænd.

- Det er med meget stor stolthed, at vi præsenterer dette første hold vindere af Danish Design Award. Og det er en glæde at se, hvor ekstremt godt vinderløsningerne illustrerer alt det, som design kan gøre: Såvel for erhvervslivet som for samfundet og det enkelte menneske, med stærke eksempler på konkret værdiskabelse, fra det meget håndgribelige og dagligdags til det helt abstrakte og visionære, siger Dansk Design Centers adm. direktør Christian Bason.

Morten Grøn, adm. direktør for Design denmark, supplerer:

- Dette års vindere viser virkelig bredden i dansk design i dag og demonstrerer en innovationskraft, vi som designnation kan være stolt af: Et veritabelt katalog over måder, hvorpå design kan tackle de mest brændende spørgsmål – om fremtidens vækst og velfærd, om bæredygtighed, et bedre arbejdsliv. Med Danmarks nye designpris har vi bragt virksomheder og designere sammen og skabt et internationalt vindue for design, siger han.

Se vinderlisten herunder.

I kategorien Employment Growth vandt Coloplast A/S og Coloplast Design Team med designløsningen SenSura Mio.

I kategorien Message Received vandt I'MPERFECT X LOVERAMICS X OLOIYA, 3X og Jesper von Wieding, David Ramskov, Eddy Yu, Hung Lam, Joseph Foo, Luke Teong, Leong Kah Fai, Wang Shaoqiang samt Cho Chong Gee med designløsningen I'MPERFECT ( I AM PERFECT ).

I kategorien Save Money vandt Innogie ApS samt Kristian Harley Hansen og Stephan Olesen med designløsningen Innogie Roofing System.

I kategorien Share Resources vandt Be My Eyes samt Hans Jørgen Wiberg og Christian Erfurt Hansen med designløsningen Be My Eyes.

I kategorien Better Work vandt Cama Plastics ApS samt Hân Pham og Carsten Bech med designløsningen Yellowone Handsafe.

I kategorien Daily Life vandt Evershelter ApS samt Jakob Christensen og Claus Heding med designløsningen Lifeshelter.

I kategorien Feel Good vandt Den Erhvervsdrivende Fond Blindes Arbejde og Rosa Tolnov Clausen med designløsningen H.O.W. – Hands On Wowen.

I kategorien Better Learning vandt Labster ApS samt Mads Bonde og Michael Bodekær med designløsningen Labster Virtual Laboratories.

I kategorien Clean World vandt Egetæpper A/S og Carol Appleton med designløsningen Reform Memory.

I kategorien Healthy Life vandt Icono A/S Development Project samt Peter Bysted, Philip Egebak og Peter Kjær Mackie Jensen med designløsningen The Child-Friendly Latrine Project.

I kategorien Outstanding Service vandt Be My Eyes samt Hans Jørgen Wiberg og Christian Erfurt Hansen igen med designløsningen Be My Eyes.

Specialprisen Icon Award vandt Skype, i sin tid skabt af Janus Friis og Niklas Zennström, for slet og ret at have revolutioneret måden, vi kommunikerer med hinanden på.

Specialprisen Visionary Concepts vandt Kirkbi og Realdania samt URGENT.AGENCY og BJARKE INGELS GROUP (BIG) med designløsningen Børnenes Hovedstad.

Specialprisen Young Talent vandt designstuderende Morten Grønning Nielsen, som med sit projekt Power Glove har gjort det muligt at forme hårde materialer som sten og træ med hænderne.

Til specialprisen People’s Choice stemte næsten 2000 danskere online, og vinderen blev Lifeshelter, som hermed vandt sin anden pris for en ny, robust og fleksibel form for tag over hovedet til flygtninge.

Læs meget mere om de enkelte vindere - og se de fulde jurykommentarer her