Unge danske kreative gør det godt internationalt, og nu er to nye teams godt på vej til at tiltrække sig yderligere øget interesse uden for landets grænser.

Det drejer sig om Klara Vilshammer og Christoffer Boas samt Simone Wärme og Jeppe Vidstrup, alle fire studerende på sidste år på Kreativ Kommunikation på DMJX, som netop har vundet to ud af bare 18 pladser på vinderpodiet for bedste The Young Ones Advertising Portfolio i forbindelse med The One Show 2017.

På DMJX er Faglig Leder af Kreativ Kommunikation, Jesper Hansen, naturligvis stolt.

- Vi udklækker simpelthen problemløsende kreativt verdensklasse-talent på samlebånd herude i Emdrup. Jeg har overvejet at snakke med bygningsservice, om at få undersøgt, om der er noget i vandet i vandhanerne, siger han.

Dørene åbner sig
Juryen ved The Young Ones-konkurrencen, ungdomsafdelingen af The One Show, havde i øvrigt dansk deltagelse i år i skikkelse af Creative Circles formand Dorte Nielsen – der i øvrigt selv gennem ni år har været uddannelsesleder på Kreativ Kommunikation på DMJX.

Hun siger om hæderen til de to danske teams:

- Det er så flot, at Klara Vilshammer, Christoffer Boas, Jeppe Vidstrup og Simone Wärme har vundet The One Shows Portfolio Competition. De skal have et rigtig stort tillykke herfra. De to teams kan noget helt særligt, og det er ikke første gang, at de har vundet internationale priser.

- Vi har i gennem årene set hvordan dørene åbner sig for de unge danske talenter, når de vinder internationale konkurrencer i udlandet såsom CREAM, D&AD og i Cannes. I dag har vi unge danske talenter på fantastiske internationale bureauer i London, Paris og New York. The One Show er et super springbræt for de fire. Det bliver en fornøjelse at følge deres arbejde fremover.

Vi kan godt være med
The One Show er blandt klodens største og mest prestigefyldte awards, og ungdomsafdelingen Young Ones står ikke tilbage for de voksne: I år deltog mere end 4.000 studerende fra over 175 forskellige skoler fordelt på mere end 20 lande.

Og selv om de to danske teams fra DMJX blev de eneste danske navne, der tog hæder med fra The Young Ones, så er Dorte Nielsen fortrøstningsfuld i forhold til fremtiden:

- Der er ingen tvivl om at dansk talent sagtens kan være med på internationalt niveau. Jeg oplever at de unge talenter i Danmark er meget stærke til at eksekvere og har et rigtig godt greb om de digitale koncepter. I år var det dog School of Visual Arts i New York og Miami Ad School, der gjorde sig særligt bemærkede.

- Men jeg håber at de danske studerende fremadrettet vil tage the Young Ones til sig. Vi har så mange unge talenter i Danmark, der sagtens kan markere sig internationalt, slutter siger Dorte Nielsen.

De to vinder-teams er da også allerede godt på vej:

Klara Vilshammer og Christoffer Boas har tidligere vundet guld i Eurobest for unge, og Jeppe Vidstrup og Simone Wärme er i forlænget praktik hos det prisvindende London-bureau Adam&Eve/DDB, mens de skriver BA.

Ingen af de to teams har endnu indsendt deres portfolio til portfoliokonkurrencen over dem alle, Cream, men mon ikke de gør det i år?

Du kan se de to vinder-portfolios her.

Klara Vilshammer og Christoffer Boas

Jeppe Vidstrup og Simone Wärme

Alle portfolio-vinderne kan ses her.