Zlatan mig her og Zlatan mig der.

Den populære fodboldstjerne Zlatan Ibrahimovic har inden for det seneste års tid været aktuel i reklamer for bl.a. Volvo, Dressman, Nivea og så sent som i sidste måned også for FN’s World Food Programme.

Netop i dag er han også klar med ”sin egen” variant af læskedrikken Vitamin Well, som han siden december har været blikfang for.

Men hvad er det, der gør at brands tilsyneladende er vilde med Zlatan?

- Brands er vilde med ”at gøre en forskel” eller ”at skille sig ud” og når de vælger en brand-ambassadør så skal han eller hun kunne gøre tre ting: Passe ind til de værdier, brandet vil afspejle, skabe opmærksomhed og omtale - og i øvrigt være til at betale, så ROI kommer til at passe nogenlunde. Og for nogle brands leverer Zlatan simpelthen i den grad hele varen, siger Carsten Buhl, der bl.a. tidligere været International Senior Manager for sponsorater hos Carlsberg Breweries og direktør i SponsorPeople.  

Han mener bl.a., at den kendte fodboldspiller taler til mange brands på grund af sin baggrund:

- Han er meget selvsikker, har udstråling, kan se både barsk og ”godt ud” på billeder - og så har han en baggrund der gør ham troværdig. Der er lidt ”den grimme ælling” over indvandrerknægten, der blev stor, siger Carsten Buhl.

Men hvorfor FN?

- Ja, det gør han ikke for pengenes skyld, men fordi det styrker hans egen værdi - hans personlige brand - og fordi han synes om det arbejde, der gøres.