Lysstofrør til en 5’er, hår-curlers til en 50’er, en kassettebåndoptager til 500 - eller en lejlighed på Strandvejen til 500.000. Der var lidt af hvert til salg på de få sider, den første udgave af Den Blå Avis indeholdt.

Avisen udkom for første gang den 30. oktober 1981 - og blev reelt startskuddet til, at danskerne for alvor begyndte at købe og sælge brugt med hinanden.

Hver uge udkom en trykt avis, som dengang blev forhandlet hos bageren og kiosker landet over, og den blev hurtigt så populær, at folk ligefrem hamstrede aviserne for at være de første til at kontakte sælgerne, der havde indrykket annoncer.

Men man skulle dog lige vænne sig til den nye konstruktion: I den første udgave af avisen var det således nødvendigt med en undskyldning fra redaktionen, fordi folk simpelthen troede, at det var fup, at det var gratis at indrykke annoncer. For at fylde avisen måtte man derfor ty til en syv siders Radio/TV programoversigt, men i dag er der ikke længere brug for fyld.

Mest downloadede app

I dag er DBA for længst blevet danskernes foretrukne markedsplads. I ren online-form - den trykte avis blev nedlagt i 2014 - og som en særdeles populær app, der i dag ligger på smartphonen hos hver tredje dansker.

I sidste uge passerede DBA-app’en to millioner downloads, hvilket sender den direkte ind på førstepladsen på Gallups liste over mest downloadede danske apps.

Direktør Nikolaj Gjeding Larsen fra DBA siger:

- Interessen for at handle brugt med hinanden har været støt stigende, siden vi kom på gaden for 35 år siden. I  dag har DBA i gennemsnit halvanden million brugere hver eneste måned og et konstant varelager på 1,6 millioner annoncer. Der lægges én ny vare på sitet hvert andet sekund, og der fortages ca 700.000 handler om måneden.

Og præcis som i dag arbejdede man hos DBA aktivt med content i 80’erne Dengang var der bare mere ”håndholdt”.

Der skal ansigter på

Tanken var dengang - præcis som i dag - at det var vigtigt at vise ansigterne bag nogle af handlerne på Den Blå Avis, så det ikke bare endte som en lang opremsning af annoncer.

Vise, at det er ægte mennesker, der handler med hinanden, og som mødes og henter og afleverer barnevognene, reolerne, skoene eller legetøjet.

Og som Sofie Folden Lund, der er Head of PR & Communications hos eBay Denmark, siger, så ligger der altid en inspiration i at se, hvad andre har købt, og hvordan de har brugt det. Uanset om det er i 1986 eller i 2016. 

I dag bygger vi på data

- Dengang var det ret 80’er ”Jolly Cola”-agtigt. Se, hvad jeg har købt og hvor glad, jeg er. Lidt simpelt, men også meget sødt. Man kan sige, at på den ene side er det præcis det samme, vi gør i dag - og på den anden side er der en verden til forskel. Det er stadig den gode og inspirerende historie, men i dag er den data-baseret og dermed mere relevant for læseren.

Det databaserede content, Sofie Folden Lund, hentyder til, er den store content-satsning, DBA søsatte i maj, da man lancerede Danmarks først second hand-medie, DBA Guide.

Guiden, der i øvrigt blev fulgt op af en Robert/Boisen & Like-minded-kampagne, er integreret med modersitet dba.dk, således at man fra hver artikel, video eller blogindlæg får en direkte guide til relevante varer på dba.dk. Varer, som man kan købe af andre eller fx bruge til at sammenligne prisen og standen på den varer, man selv ønsker at sætte til salg.

- Til forskel fra printdagene ved vi nu, hvad folk sætter til salg, hvad de søger på, og hvad de interesserer sig for. Det gør, at vi i langt højere grad kan udarbejde content, der er relevant for brugerne. Og at vi kan præsentere specifikke varer for brugerne, der er linket op til det stykke content, de læser.

Du kan besøge DBA Guiden her - og skulle du have lyst til en tur ned af Memory Lane i anledning af 35 års-fødselsdagen, så siger DBA velkommen til start-80’erne her: Vi garanterer både hæklede hoppegynger, skulderpuder og Commodore 64.

Her er et par fun facts

- I skrivende stund er der bl.a. 83 pølsevogne, 2.100 brudekjoler, 940 havetraktorer, 6.600 iPhones og 500 toiletter til salg på DBA

- Sidste år blev der sat en halv million par sko til salg på DBA

- Danskerne søger mest efter sofaer, spiseborde, iPhones, sofaborde, kommoder, havetraktorer, Royal Copenhagen-varer, barnevogne og PlayStations