Grundfos’ nye corporate film med titlen ”A Pump” begynder at gøre sig godt bemærket i udlandet.

Senest er filmen fundet værdig til at modtage den højest mulige udmærkelse - platin - i kategorien “Corporate Image” ved Hermes Creative Awards.

Filmen fortæller med en dokumentarisk vinkel historien om Grundfos.

- Vores grundlægger udviklede i 1945 under trange vilkår den første pumpe - derfor hedder vores film ”A Pump”, siger Morten Bach Jensen, Group VP, Group Marketing & Sales Development hos Grundfos, og tilføjer:

- Vi har altid brugt vores historie til at skærpe vores fremsyn og innovationsevne. Derfor er vi i dag verdens førende pumpeproducent med mulighed for at have en signifikant indvirkning på to af verdens vigtigste agendaer – energi og vand.

Kan gøre en forskel

Kim Nøhr Skibsted, Group Vice President for kommunikation, Public Affairs og samfunds-engagement, uddyber:

- Pumper bruger 10 procent af verdens elektricitet, men hvis man anvendte den nyeste teknologi fra Grundfos, kunne dette reduceres til omtrent halvdelen. Over en halv milliard mennesker i verden har i dag ikke adgang til rent vand og over to milliarder mennesker har ikke adgang til sikker sanitet. Grundfos har en realistisk mulighed for at gøre en forskel på verdens vand-agenda.

Filmen er udviklet og produceret i samarbejde med M2Film, og internt hos Grundfos har opgaven været forankret hos Kommunikationsdirektør Kim Nøhr Skibsted og Marketingdirektør Morten Bach Jensen.

Sammen har parterne forsøgt at sikre, at filmen formår at nå hele vejen rundt om samtlige interessenter og samtidig undgå de klassiske faldgruber i en corporate film.

- Vi tror, at anerkendelsen skyldes, at vores historie er i øjenhøjde. Men også det, at vi har haft et solidt samarbejde med M2Film, der har forstået at fortælle kernen i vores historie, siger Morten Bach Jensen.

Stærk kernefortælling

Hos M2Film siger filmens instruktør Stinus Morell Vithner - måske lidt overraskende - at det ikke har været svært at lave filmen:

- Det har været en stor opgave - det har taget os en del tid - men med fare for at lyde næsvis, så har det faktisk ikke været en svær opgave, siger han og tilføjer:

- I en del moderne corporate projekter består en stor del af opgaven ofte i at skabe historien om et firma. Budskabet og følelserne i filmen kan derfor ofte føles konstrueret - måske fordi de er det. Det var der simpelthen ikke behov for her. Kernefortællingen i Grundfos-historien var i sig selv så stærk og ren, at vi kunne bruge al vores energi på at finde den vinkel og de greb, der på autentisk vis forløste den gode eksisterende historie.

Det er i øvrigt ikke første gang, at en Grundfos corporate film vinder platin.

I 2012 vandt “A Day” platin ved både MarCom og AVA Awards, der begge er i familie med Hermes Creative Awards.

Flere danske vindere

Ud over Grundfos og M2 Film har også andre danske cases gjort sig bemærket. Det drejer sig om UncleGreys Weber-case Genesis II, der allerede i forvejen har vundet stribevis af priser, og så har reklamebureauet Markant i Kolding sammen med Sydinvest vundet både platin og guld ved Hermes Creative Awards.

Du kan se den præmierede Grundfos-film ”A Pump” her - credits under filmen.

Credits

Kunde: Grundfos // Morten Bach Jensen & Kim Nøhr Skibsted

Produktionsselskab: M2Film

Creative Direction: Stinus Morell Vithner & Thomas Fiil

Instruktør: Stinus Morell Vithner

Producer: Jonas Bjarnøe

Executive Producer: Ronni Madsen

Klipper: Thorbjørn Schwarz

Music supervision: CORD Worldwide