Stormagasinet Magasin du Nord har igennem længere tid satset på brugen af influenter og YouTube-videoer i marketingøjemed.

Det har fx resulteret i ”Styleduellen”, der har fået masser af danskere til at klikke sig ind for at se velkendte YouTubere konkurrere i at bruge stormagasinets produkter.

Kampagnerne er blevet skabt i samarbejde med et af landets største mediehuse for influenter på sociale medier, YouTube-netværket Splay, og nu er en relativt ny indsats og videreudvikling af konceptet, ”Hang Out”, blevet et stort hit på Youtube.

På den seneste opgørelse over de bedste danske YouTube-reklamer, YouTube Ads Leaderboard Q3 2017, løber videoer fra ”Hang Out” således med hele tre ud af placeringerne i Top 5.

Alka i toppen

Helt på toppen af listen finder man Alkas seværdige, og mere traditionelle reklamevideo, ”Curling-forældere”, signeret det relativt nystartede bureau Eiffel, som vi tidligere har omtalt.

Den sidste plads i Top 5 tilfalder Coke TV, der udelukkende lever på YouTube.

Og selvom det ikke blev til en førsteplads på listen, så er det en meget glad Splay Danmark-direktør, Adrian Langer, Markedsføring fanger på telefonen.

- Det er et fint skulderklap at få. Det er særligt værd at bide mærke i, at videoerne ikke blot har fået masser af betalte visninger, men i meget høj grad også har spredt sig organisk, hvilket vidner om, at vi og Magasin har skabt noget seværdigt indhold, siger han.

Han mener også, at de manglende ”traditionelle” reklamefilm på dette kvartals liste er udtryk for, at på YouTube duer det ikke længere blot at dele en reklame, der er født til at blive vist på tv, hvis man er et brand, der ønsker at få fat i de attraktive unge målgrupper, som færdes i stort tal på YouTube.

- Det handler i bund og grund om at få skabt interessant indhold, som YouTube-besøgende orker at se mere end et par sekunder af. Og det kan sagtens være en reklamevideo, hvis det er lavet ordentligt, som det er tilfældet med Hang Out, hvor vi virkelig har formået at fastholde seernes interesse, siger Adrian Langer.

Reklamer må gerne være lange

Rico Gade, Head of Creative Partnerships hos den danske division af YouTube, peger også på, at alle reklamevideoerne i toppen af listen tilsyneladende har formået at fastholde seerne.

- Gennemsnitslængenden af filmene i Top 5 er hele seks minutter og 43 sekunder. Dét mindes jeg ikke, vi har set før, siger han.

Derudover bider Rico Gade mærke i, at fire ud de fem reklamevideoer i toppen er ”født” til den sociale videokanal som samarbejder mellem brands og YouTubere, og derfor kan fungere online og med online-mediet for øje.

Se Top 5-videoerne herunder:

1. Alka præsenterer: Curlingbekendelser

2. Virker vandfast makeup?! | Magasin Hang Out

3. What’s in Our bags? | Magasin Hang Out

4. Gigi Hadid & Lorde makeup tutorial | Magasin Hang Out

MAX MARIUS & ALEXANDER VRAA BESØGER URBAN RANGER CAMP | #CokeTVBucketlis