Er dit brand på Snapchat? Nå, ikke. Så bør du nok læse med her. I hvert fald hvis du gerne vil have fat i de yngre målgrupper.

Over en million danskere bruger i dag Snapchat - den flygtige medieplatform, hvor man kommunikerer i billeder eller videoklip (snaps), der forsvinder efter fx 10 sekunder. Og da op mod 75 procent af brugerne er under 30 år, vælger også flere og flere brands at tænke Snapchat ind i marketing-mikset.

Og netop nu rettes en hel verdens opmærksomhed mod Snapchats seneste påhit: Et stykke hardware - udformet som et par solbriller, der kan optage video - og som har fået navnet Snapchat Spectacles.

Brillerne giver virksomheder og brands nye og hidtil usete muligheder for at skabe dialog og engagement med forbrugerne, mener eksperterne hos det kreative bureau Revolt, der som formentlig det første bureau i Danmark har fået fingre i et par af de spøjse solbriller.

POV i første person

- Snapchat Spectacles opfylder reelt et tomrum, når det gælder visuel kommunikation, mener bureauets Managing Director Gus Murray.

Han og kollegerne hos Revolt har inden for det seneste års tid skærpet kompetencerne på Snapchat-fronten, og med et par Spectacles i huset, sætter bureauet nu det lange ben foran i kampen om at rådgive virksomheder og brands om, hvordan man udnytter de nye muligheder.

- Spectacles kommer til at give virksomheder og brands en enestående mulighed for at invitere brugerne ind i deres verden. Point of View er første person, eftersom personen, der bærer brillerne, filmer det, han eller hun ser. Det giver helt unikke muligheder for at åbne op for dit brand, skabe dialog og engegement, siger Gus Murray.

Han og Revolt-kollegerne ser indkøbet af brillerne som en del af bureauets kreative og strategiske udvikling, hvor man bl.a. også har bygget et nyt content lab som en del af kontoret, hvor der eksperimenteres med nye formater og ideer.

Samtidig har bureauet kontakt til snapchatter og influencer Rasmus Kolbe (@Lakserytteren), som skal være med til at teste brillerne sammen med Revolt, og han er ikke i tvivl om mulighederne.

Inviter indenfor

- Det særlige første persons POV gør, at du som virksomhed kan give folk mulighed for at ”være dig”. Optag mens du går gennem steder i virksomheden, hvor folk normalt ikke kommer - upload det og giv brugerne en oplevelse de ellers ikke kunne få. Rejsebureauer er oplagte brugere - eller hvad med en koncert, hvor kunstneren optager et klip, mens han eller hun står på scenen og kigger ud over publikum: Ud på Snapchat med klippet, inviter til dialog og smid en opfordring til at købe billet til næste koncert, lyder et par af ideerne fra Rasmus Kolbe, der mener, at brillerne giver en mere ægte bevægelse i videoerne, end man får med de sædvanlige mobil-optagelser:

- Det er et meget mere naturligt perspektiv, meget mindre ”staged”, end hvis du render rundt med armen oppe og filmer med mobilen.

Men som Gus Murray peger op, så kræver Snapchat og Snapchat Spectacles, at man som brand tør vove sig ud i de nye muligheder, og det er der efter hans mening alt for få, der reelt gør.

Kræver mod

- De fleste brands i dag befinder sig langt væk fra forbrugerne, når vi taler brugen af video. Virksomhederne laver dyrt producerede ”nice and pretty” reklamefilm, men det er bare ikke sådan, forbrugerne benytter video-teknologien. De vil snacke, have små bidder af nu’et. For dem handler det om the moment - de vil have interaktion, og de vil have dialog. Og det kan Snapchat levere, siger Gus Murray.

Men hvorfor er der ikke flere brands, der kaster sig ud i det?

- Det skyldes formentlig flere ting. Mange CMO’s vælger ofte pr. automatik TV, print og display, fordi de skal opfylde nogle traditionelle KPI’er, og man ved jo, hvad man har. Jeg tror ikke, der er mange marketingchefer, der har lyst til at sige til deres CEO, at målet er 50.000 snaps.

Men det burde de?

-  Ja, det mener jeg, for ellers udvikler de ikke sig selv. I dag er der stadig flere virksomheder, der tester Facebook. Min pointe er, at man skal forstå nettet og andre sociale medier, før man forstår Snapchat. Så hvis man ikke er nået længere end til at teste Facebook, så er det lidt op ad bakke. Hvis du ikke tør, så lærer du aldrig - og det bliver de brands, der tør prøve nyt, der vinder på den lange bane.

Vi sælger dem ikke

I det store udland arbejder især medie- og fashion-brands med Snapchat som marketingkanal, men også herhjemme er der brands, der tør.

Fx har Coca-Cola i Danmark og X-Factor kørt Snap-kampagner (i øvrigt i samarbejde med Rasmus Kolbe), ligesom forsikringsselskabet Alka også med fine resultater har benyttet sig af Snapchat i en kampagne - og så har banking app’en Lunar Way haft succes med at kommunikere med sine brugere via Snapchat.

I dag følger 85 procent af Lunar Ways’ brugere med på virksomhedens Snapchat-profil, og her har man ligesom hos Revolt været hurtigt ude af starthullerne for at få fat i et par af de nye Spectacles.

- Hele konceptet omkring Spectacles er ret interessant. Det gælder alt lige fra POV, det at en software virksomhed producerer et fysisk produkt, til måden de har markedsført det på. Hvert element er ikke unikt i sig selv - man kan endda diskutere hvor kønne brillerne er. Men det er imponerende hvor meget hype Snap Inc. er lykkes med, siger Mark Dissing Bækgaard, Marketing Wingman hos Lunar Way, og fortsætter:

- Spectacles forener tre ting vi elsker: Gadgets, Snapchat og PoV. Derfor måtte vi bare være blandt de første i Danmark til at få dem hjem til kontoret. Efter bare to timers brug, har flere af vores følgere i øvrigt budt på dem. Højeste bud lige nu er 7.000 kr. Men vi slipper dem ikke.

Maersk og Tivoli

Men selv om det er gadget-sjovt og hele marketing setup’et omkring brillerne er et gigantisk marketingstunt i sig selv - indtil videre kan man kun få dem i udvalgte pop-up shops i USA i et meget begrænset omfang - så er de danske pionerer ikke i tvivl om potentialet.

Og både kommercielle brands og offentlige institutioner vil med fordel kunne bruge både Snapchat og Spectacles, mener Gus Murray:

- FMCG-brands kan tænke i at bygge et loyalt community op omkring et ølmærke, et slikmærke eller andet ved at ”udlåne” deres Point of View og invitere ind bag kulisserne. Andre brancher, fx en virksomhed som Maersk kunne tænke Spectacles ind i rekrutterings-øjemed: Her er min hverdag på boreplatformen eller på containerskibet, siger Gus Murray, der også kunne forestille sig, at forlystelsesparker, som fx Tivoli, og museer ville kunne udnytte de muligheder, der ligger i brillerne.

Rasmus Kolbe tilføjer, at det er vigtigt at tænke i engagement:

- Har du et loyalt community - og det får du, hvis du inviterer dem ind - så betaler de dig tilbage. Det er ikke nok at sige: Her er vores nye website. Kan I lide det? Der skal mere til. Hvis du lader forbrugerne være med til at skabe dit brand, udvikle dit brand, så får du det flere gange igen, siger han.

Et vigtigt råd?

- Husk at tænke på storyline. Du skal udvikle dit content til det medie, det skal bruges til, ikke bare kopiere noget fra et andet socialt medier over i Snapchat. For så begår du præcis den samme fejl, som annoncørerne i gamle dage begik, da de puttede kopier af printannoncer ind i bannere, siger Gus Murray, som ikke er i tvivl om, at bureauerne bliver front runners på Snapchat Spectacles - når de for alvor kommer på markedet:

- Det bliver derfra, ideerne vil komme. Det bliver et agency driven medie, slutter Gus Murray.