For første gang i seks år bød Creative Circle Award inden for til prisuddeling og fest i nye omgivelser – nærmere bestemt på GAME Streetmekka KBH på Vesterbro – et 2.240 m2 indendørs, asfalteret gadeidræts-paradis.

Aftenens konferencier var igen i år Sune Bang, som - udover at uddele skarpt-vinklede satire-svirp til branche, bureauer og kreative profiler - havde nok at se til med at uddele de priser, som det hele handlede om. 

Årets 609 indsendelser, der i april blev skåret ned til 188 shortlister, udmøntede sig således hen over aftenen i 64 kategoripriser: 19 guld-cirkler, 36 sølv-cirkler og 9 bronze-cirkler fordelt på 51 kategorier.

Hertil kom fire Young Creative Circle Awards (YCCA) – plus at årets mest vindende bureauer og kunder naturligvis også kunne gå på scenen og modtage diplomer for deres præstationer.

”Helt uhørt”

Og spørger man CCA-formand, Dorte Nielsen, hvad hun tænker om årets høst, så lyder svaret således:

- Overordnet set er der ikke givet helt så mange awards som sidste år, men der er dog flere kategorier, der “stikker helt af”, siger hun og fremhæver her kategorierne Film Long Form, Alternative Use of Online Media og Digital Campaign:

- Der er niveauet så højt, at der - helt uhørt - er givet indtil flere guld i samme kategori. 

Seks bureauer skilte sig på aftenen ud ved at vinde guld, og ganske som i 2018 var der indlagt ekstra motion til et enkelt bureau. 

Krævende motionsprogram 

Således måtte & Co./NoA igen i år slide for æren og bevæge sig op på scenen indtil flere gange: Ni gange for at modtage guld, fem gange for at hente sølv – hvortil kom specialprisen for Årets Bureau/Advertising.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

For VELUX modtog & Co./NoA syv priser (ud af syv shortlister): Fem guld og to sølv.

For Bianco modtog & Co./NoA tre priser: To guld og en sølv.

For ReMArkable modtog & Co./NoA to priser: To guld.

Dertil kom yderligere to sølv for henholdsvis SAS og Alis.

Den høst var der ingen andre, der kunne hamle op med, men der var dog flere bureauer, der leverede stærke resultater.

Fem mere på guldvognen

Således kunne også både Hjaltelin Stahl, Virtue, Robert/Boisen & Like-minded, Trouble og Spine Studio alle bringe gyldne cirkler ned fra podiet.

Hjaltelin Stahl vandt i alt fem priser, alle for Ekstra Bladet: Tre guld og to sølv.

Virtue vandt fem priser, alle for Carlings: Tre guld og to sølv – og ikke at forglemme specialprisen for Årets Bureau/Digital Advertising.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Robert/Boisen & Like-minded vandt seks priser for fem forskellige kunder: Spies, Sydbank, Kræftens Bekæmpelse, TrygFonden/Tryghedsgruppen/Tryg og endelig Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden: En guld (i Creative Impact-kategorien for Spritstiv Speeddate-casen), fire sølv og en bronze. 

Trouble vandt to guld, begge for Weekendavisen, og Spine Studio fik en guld og en sølv, begge for Book Lab.

Og det høje niveau lover godt, siger CCA-formanden, der ser frem til årets internationale konkurrencer:

- Kreativitet er det vi lever af. Og det er helt væsentligt at danske bureauer får markeret sig internationalt. Det er imponerende at se, hvordan et dansk bureau som & Co. tiltrækker nye og spændende internationale kunder til landet, senest Europa Parlamentet, siger Dorte Nielsen og tilføjer:

- Der bliver nu skabt arbejde i Danmark i verdensklasse, og det giver helt nye perspektiver og muligheder.

The window takes it all …

På kundesiden var der som hos bureauerne heller ikke så meget at diskutere:

Klart mest vindende var VELUX, der kunne glæde sig over at have købt kreative løsninger, der udløste i alt otte priser: 

Fem guld og tre sølv (heraf en enkelt sølv med Umwelt) - hvortil kom prisen for Årets Kunde/Advertising.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Ellers var det primært mode-brandet Carlings og Ekstra Bladet, der markerede sig på kundesiden: Begge vandt to gange guld og tre sølv – hvortil Carlings kunne glæde sig over at modtage specialprisen for Årets Kunde/Digital Advertising.

Bianco kunne tage tre priser med hjem: To guld og en sølv, mens Weekendavisen og ReMArkable hver vandt to guld. 

Endelig var Book Lab også på podiet for at hente en guld-cirkel. Plus en enkelt sølv.

En ganske særlig pris

Men inden aftenens deltagere kunne gå om bord i lækre retter og after party – så var der lige en enkelt pris mere, der kaldte på særlig opmærksomhed: Creative Achievement.

Den gives af Creative Circles bestyrelse, den går på tværs af alle kategorier og den gives til en eller flere personer, der gennem deres arbejde har ”højnet det kreative niveau i Danmark”.

I 2017 gik prisen til Bo Linnemann og Kim Meyer Andersen, grundlæggerne af design- og branding-bureau Kontrapunkt, og sidste år havde CCA-bestyrelsen valgt at hædre filminstruktør og Bacon-grundlægger Martin Werner.

Og lad os bare med det samme afsløre, at Creative Circles Creative Achievement Award i år går til Thomas Hoffmann og Robert Cerkez fra & Co.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

”Det er verdensklasse”

I CCA-formand Dorte Nielsens tale hed det bl.a.:

- Robert og Thomas er absolut blandt Danmarks allerdygtigste kreative. De har med deres eminente arbejde slået alle rekorder.

- År efter år har de demonstreret ”Creative Excellence”. Det er verdensklasse. Det inspirerer os alle.

- Thomas og Robert har gennem deres arbejde højnet det kreative niveau - ikke kun i Danmark, men også internationalt. De har på imponerende vis været med til at sætte dansk kreativt på verdenskortet.

- Det er mig derfor en stor ære, som formand for Creative Circle at overrække Creative Circles Creative Achievement Award  2019 til … Robert Cerkez og Thomas Hoffmann.

TOP 5 - Mest vindende bureauer på tværs af kategorier

1. & Co./NoA
2. Virtue
3. Hjaltelin Stahl
4. Robert/Boisen & Like-minded
5. Trouble

TOP 5 - Mest vindende annoncører på tværs af kategorier

1. VELUX
2. Carlings
3. Ekstra Bladet
4. Bianco
5. Weekendavisen og ReMArkable (delt femteplads)
 

VINDERE VED CREATIVE CIRCLE AWARD 2019

Specialpriser

  • Creative Achievement: Robert Cerkez & Thomas Hoffmann, & Co.
  • Årets Kunde/Design: Book Lab
  • Årets Kunde/Digital Design: Weekendavisen
  • Årets Kunde/Digital Advertising: Carlings
  • Årets Kunde/Advertising: VELUX
  • Årets Bureau/Design: Pearlfisher
  • Årets Bureau/Digital Design: Spring/Summer
  • Årets Bureau/Digital Advertising: Virtue
  • Årets Bureau/Advertising: & Co. / NoA

Young Creative Circle Award (YCCA)

Disciplin - Kampagne – Kreative – Skole/Bureau(er)

  • Advertising- Død Mobil - Jonathan Fjord og Oskar Andsager Klingenberg – DMJX
  • Film - Hej Bloggen - Sine Asmussen og Line Sindberg - Skolen for Visuel Kommunikation
  • Design - Offline på cykelstien - Laurits Hanak og Adam Bloch Frandsen – KADK
  • Digital - Bike For Data - Christoffer Fejerskov Boas og Klara Vilshammer - Robert/Boisen & Like-minded

Kategoripriser (i alfabetisk orden)

Pris – kampagne – kunde – bureau(er) – andre credits

Ambient

SØLV - The Home Weather Machine - Spies (Thomas Cook) - Robert/Boisen & Like-minded - Gobsmack & Bacon

SØLV – GoMore – GoMore – Advice

Animation

GULD - Get Your Brain Back - ReMArkable - &Co./NoA - Nexus Studios, &Co. Productions, Mighty Nice  

Art Direction 

GULD – Hate is so 2018 – Bianco - &Co./NoA – Thomas Hoffmann, Anders Martin Jensen

SØLV – The Indoor Generation – &Co./NoA - Kristoffer Winther, Ole Hoffmann, Katrine Winblad, Lea Flodgaard 

Copywriting 

GULD - Hate is so 2018 – Bianco - &Co./NoA - Johan Køhler & Thomas Hoffmann

SØLV – The Indoor Generation - &Co./NoA – Peter Dinesen

Corporate Identity 

SØLV – Mennesker, Der Hjælper Mennesker: Et Pensionsselskab Bliver Sig Selv – Velliv – Kontrapunkt 

Creative Effectiveness 

SØLV – Lige over grænsen – Fleggaard – Uncle Grey

Creative Impact 

GULD – Spritstiv Speeddate - Kræftens Bekæmpelse/ TrygFonden - Robert/Boisen & Like-minded – Gobsmack

Digital / Alternative Use of Online Media 

GULD - Danmarks længste maskebal – Ekstra Bladet – Hjaltelin Stahl

GULD - adDRESS THE FUTURE – Carlings – Virtue

Digital / Banner Ads

- Ingen priser

Digital / Campaign Sites & Apps 

SØLV– Se lyset – VELUX Nordic – Umwelt

Digital Campaigns 

GULD - Danmarks længste maskebal – Ekstra Bladet – Hjaltelin Stahl

GULD - adDRESS THE FUTURE – Carlings - Virtue

Digital / Commerce & Product Sites & Apps 

SØLV - Titan Sinkware – Titan Sinkware - Spring/Summer

Digital / Content Driven Campaigns

SØLV - LEGO Technic - Build for Real - LEGO A/S Marketing - LEGO Agency, Merrild Studios & RadioGuru

Digital / Corporate Sites & Apps

SØLV – Implement Consulting Group – Implement Consulting Group - Spring/Summer 

Digital Design

SØLV - Carl Nielsen International Competition - Odense Symphony Orchestra – Stupid Studio

GULD – Weekendavisen.dk – Weekendavisen – Trouble

Digital /Design/Relaunch

SØLV - D. E. Shaw - D. E. Shaw – Hello Monday

SØLV - SMK.dk – SMK - 1508 & Headnet

Digital / Media & Informational Sites & Apps

GULD - Weekendavisen.dk – Weekendavisen – Trouble

Digital / Promo & Activation 

SØLV - adDRESS THE FUTURE – Carlings – Virtue

Digital / Services & Utilities 

SØLV - adDRESS THE FUTURE – Carlings – Virtue

Digital / SoMe Campaigns 

SØLV – Danmarks længste Maskebal – Ekstra Bladet – Hjaltelin Stahl

GULD - adDRESS THE FUTURE – Carlings – Virtue

Digital / SoMe Presence 

SØLV – Fra Marken til Parken – Sydbank – Robert/Boisen & Like-minded - Gobsmack

Digital / SoMe Single Post 

BRONZE – GoMore – GoMore – Advice

Digital / Technology Driven Promo & Activation 

BRONZE – Verdens første volapykknap – BankNordik – Magnetix

Digital / Use of Mobile 

SØLV - ESPN - Body Issue Archive – ESPB - Kasper Laigaard Studio

SØLV – Nordisk Film – Nordisk Film Biografer – Shape

Digital / Use of Technology 

SØLV - Google Cloud Infrastructure – Google – Hello Monday

Direct / Activation 

SØLV – Red din fars dag – Kræftens Bekæmpelse - Robert/Boisen & Like-minded – Gobsmack, Radius

Direct / Data Driven 

SØLV – Fri eller forfulgt - Amnesty International – Ambition

Direct / Loyalty 

SØLV – Lånebamsen - TrygFonden, TryghedsGruppen & Tryg - Robert/Boisen & Like-minded - Gobsmack 

Direction 

GULD – The Indoor Generation – VELUX - & Co./NoA – Bacon, Martin de Thurah

Film / Bio + TV

SØLV – Ny rute fra Aarhus – SAS - & Co./NoA - & Co. Produktions

Film / Long Form 

GULD - Get Your Brain Back – ReMArkable - & Co./NoA -  Nexus Studios

GULD – The Indoor Generation – VELUX - & Co./NoA – Bacon

Film / Short Form 

SØLV– Hate is so 2018 – Bianco - & Co./NoA

Illustration 

BRONZE – Sea Man Illustrations – Sea Man – Pearlfisher - Frans Theis Jensen, Jesper von Wieding & Thomas Kjær

Integrated Campaigns 

BRONZE – The Home Weather Machine – Spies – Robert/Boisen & Like-minded – Gobsmack, Bacon,Verizon Media, Radius Kommunikation, Vizeum & Playground Marketing

GULD - The Indoor Generation – VELUX - & Co./NoA – Bacon

Motion Graphics

BRONZE – Jack & Jones brandfilm – Jack & Jones – Frame

Outdoor

SØLV – The esport menu – McDonald’s – NORD DDB – OMD

SØLV - Industrikyllinger får ingen frisk luft – Mindshare

Packaging / Food 

SØLV - Black & White Album - Lakrids by Bülow - Pearlfisher

SØLV - NOR Specialties - NOR Specialties - Re-public

Packaging / Non-food 

BRONZE - Laura Thomas Co. - Laura Thomas Co. - Bold Scandinavia NoA

Photography / Stills 

GULD – The Indoor Generation/Hero Girl – VELUX - & Co./NoA -Søren Solkær

Poster Design 

BRONZE - CPH-BER - CPH OPEN - Victor Lieberath Studio

Posters / Advertising 

GULD - Homeless Home Sale – Ekstra Bladet – Hjaltelin Stahl

PR + Events 

SØLV - Danmarks længste maskebal – Ekstra Bladet – Hjaltelin Stahl

GULD – The Indoor Generation – VELUX - & Co./NoA – Bacon

Print / Advertising 

SØLV - 20 years of building skateparks – Alis - & Co. /NoA

Print / Design 

SØLV– Danske Skilte – Book Lab / Jakob Engberg – Spine Studio

GULD – Olsen Banden – Book Lab – Spine Studio

Radio

- Kategorien er udgået

Rebrand / Corporate Identity 

BRONZE - Malmö Stadsteater Rebrand - Malmö Stadsteater – Urgent.Agency

Rebrand / Small Business Identity 

BRONZE – Designer’s Remix Identity - Designer’s Remix – Uncle Grey

Self-promotion

SØLV – The Portfolio Apartment – Alexander & Christian (Alexander Keblow Kofoed og Christian Skjøtt)

Small Business Identity 

SØLV - NOR Specialties - NOR Specialties - Re-public

Spatial Design 

SØLV - Flexibility Pop-Up Exhibition - Designmuseum Danmark - Urgent.Agency

Type Design 

SØLV - Jyske Bank Brandskrifttype – Jyske Bank - Overtone