608 indsendelser er det blevet til ved årets Creative Circle Award: Det laveste antal i fem år – og et fald på over 20 procent sammenlignet med rekordåret 2018.

Det kunne ligne en mindre krise, men CCA-formand Dorte Nielsen mener ikke, der er grund til bekymring:

- På ingen måde. Vi har ændret ganske meget på kategorierne, og vi har fået et nyt indsendelsessystem, så det er helt forventeligt, at det ville koste på det samlede antal indsendelser, siger hun og tilføjer:

- Hvis vi skal udvikle os, så skal vi løbende justere kategorierne, så de giver mening i forhold til mediebillede og kreative discipliner. Det gør alle awardshows, og alle ved, at nye kategorier kræver tid at indarbejde.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Efter jurydagene, der løb af stablen den 30. og 31. marts, er Dorte Nielsen da også fuld af fortrøstning på CCA’s vegne:

- Vi er stadig Danmarks største awardshow. Der er bred opbakning fra branchen med 129 forskellige indsendere i form af bureauer og inhouse-bureauer fra hele landet - og det niveau, vi har set i weekenden, er meget højt, siger hun.

Har eksisteret i 27 år

Creative Circles priser for kreativitet blev første gang uddelt i 1992 – dengang og frem til 2007 hed prisen Guldkornet og fik som regel omtale i flere af landets store printmedier.

- Reklamebureauet Grey (…) topper listen med 27 nominerede kampagner. Men Grey bides i knæhaserne af bureauet &Co, som har fordoblet antallet af nomineringer i forhold til sidste år, skrev Børsen fx tilbage i 2004.

En pudsig detalje i dag, 15 år senere, hvor både Uncle Grey og & Co. i dén grad stadig gør sig bemærket på toppen med nomineringer og priser både herhjemme og internationalt.

Og at Creative Circle Award i dag bryster sig af at være Danmarks største kreative prisfest, er vanskeligt at modsige. I hvert fald målt på indsendelser. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Største konkurrent i dag må være det fem år gamle awardshow DDA, Danish Digital Award, som bl.a. Dansk Annoncørforening og Danske Medier står bag, og hvor man i år kan glæde sig over 314 indsendte cases i 13 kategorier.

Creative Circle Award kan til sammenligning - trods 20 procents fald i forhold til sidste år - mønstre næsten det dobbelte antal: 608 indsendelser i fire hovedkategorier fordelt ud på i alt 52 underkategorier.

Mange tøver med nye kategorier

Dorte Nielsen fortæller, at årets indsendelser fordeler sig således, at den nye hovedkategori Advertising & Digital Advertising står for omkring 2/3.

- Den sidste tredjedel fordeler sig på de øvrige tre hovedkategorier: Design & Digital Design som den klart største, hvortil kommer Self-promotion og Effectiveness & Impact, siger hun.

Hvordan fordeler faldet sig i kategorierne?

- Nogenlunde ligeligt. Bortset fra Effectiveness & Impact, hvor vi faktisk har set en fordobling i forhold til sidste år.

Har I fået tilkendegivelser fra bureauerne omkring de nye kategorier?

- Kun at man mener, at den nye struktur giver god mening. Og vi ved af erfaring, at ændrede kategorier betyder midlertidig tilbagegang. 

- Af den simple årsag, at mange venter et år med at sende ind til en nyoprettet kategori, fordi det er nemmere at forholde sig til, når man kan se, hvad der virkede året før.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

De unge rocker

Hos de unge kreative, der deltager i YCCA (Young Creative Circle Award) er der sammenlignet med sidste år fremgang at spore:

232 indsendelser er det blevet til mod 211 sidste år, og det er fortsat kategorien Advertising, der fører an med 127, efterfulgt af Film med 59, Digital med 38 og Design med 8.

- Vi har gennem de senere år set en meget stærk opvækst af unge kreative – dels på uddannelserne og dels på bureauerne – som har gjort det imponerende godt ved både hjemlige og internationale awardshows, siger Dorte Nielsen og tilføjer:

- Og jeg er overbevist om, at den tendens kommer til at fortsætte. Der er ekstremt mange dygtige unge kreative derude.

Shortlisterne ved CCA 2019 offentliggøres fra og med den 9. april, og selve awardshowet løber af stablen den 24. maj.

FAKTA: Fem års indsendelser til Creative Circle Award (optalt umiddelbart efter deadline)

2019: 608

2018: 776  

2017: 708

2016: 625

2015: 694