Når kommunikationsindustrien fra hele Europa, Afrika og Mellemøsten mødes i London til maj for at uddele årets SABRE Awards – populært kaldet PR-branchens uofficielle europamesterskaber – så er der i år fire danske cases i spil.

De kommer fra henholdsvis Holm Kommunikation og Sikkerhedsstyrelsen, Geelmuyden Kiese og Alm. Brand, Hansen & Ersbøll Agenda og Udenrigsministeriet - og Det Kongelige Teater.

Hos to af bureauerne er der endda særlige grunde til at poppe en torsdags-champagne:

Holm Kommunikation er nomineret for Sikkerhedsstyrelsen for andet år i træk – og i det hele taget ved SABRE for femte gang på seks år. 

Og hos Geelmuyden Kiese kan man set med nordiske briller glæde sig over hele fem nomineringer: Fire norske og en dansk.

Krudt i fem dimensioner

Holm Kommunikations kampagne for Sikkerhedsstyrelsen kørte op til nytår 2018 og skulle ligesom forgængeren få især unge mænd til at håndtere fyrværkeri på den rigtige måde.

Bureauet udviklede et kreativt koncept, hvor unge mænd blev ”udsat for” en fyrværkeriulykke - ikke i virkeligheden, men i en film i via en 5D VR-oplevelse, der bragte dem så tæt på oplevelsen af en ulykke som muligt, uden de kom til skade.

I alt nåede kampagnen ud til 1,8 millioner brugere på sociale medier, ligesom eventen omnåede omtale i flere landsdækkende medier.

Med hensyn til effekt viser tal fra Ulykkes Analyse Gruppen ved Odense Universitetshospital, at antallet af fyrværkeriulykker sidste år var 225 mod 254 året før.

Det er selvfølgelig positivt, mener Mathias Holm Pedersen, Managing Partner hos Holm Kommunikation, der glæder sig over nomineringen, men han understreger, at man ikke  kan konkludere, at faldet i ulykker kan tilskrives kampagnen alene.

Bl.a. fordi Sikkerhedsstyrelsen årligt gennemfører en lang række andre oplysningsindsatser, ligesom mange andre faktorer, som fx vejret, også kan påvirke antallet af skader.

Du kan se case-filmen for fyrværkerikampagnen her.

Artiklen fortsætter efter filmen...

Fem norske og en dansk

Hos Geelmuyden Kiese har man også grund til at glæde sig: Bureauet har på nordisk plan, landet hele fem nomineringer: Fire i Norge og en i Danmark.

Den danske nominering gælder bureauets arbejde for Alm. Brand – en indsats, som skulle positionere ledelsen i selskabets kapitalforvaltningsenhed over for de danske kommuner. 

Opgaven blev bl.a. løst ved at GK producerede en rapport om kommunal kapitalforvaltning, som afdækker, hvordan danske kommuner forvalter deres opsparing i dag, og kommunernes risikovillighed. 

Rapporten blev aktiveret via presse, på Folkemødet, via sociale medier og på en konference om kommunal kapitalforvaltning, som Alm. Brand var vært for. 

Og det virkede:

- Kort fortalt har Alm. Brand fordoblet antallet af kommunale klienter i løbet af projektperioden, og den mængde midler, de forvalter for kommunerne, er steget med mere end en milliard kroner, siger Christian Grønning, der er partner hos Geelmuyden Kiese i Danmark.  

SABRE Awards EMEA uddeles den 22. maj i London. 

De danske finalister ved SABRE Awards EMEA 2019

Digital Campaign 

Det sker ikke for mig — Holm Kommunikation for Sikkerhedsstyrelsen

Executive Communications 

Kapitalforvaltning i kommunerne - Geelmuyden Kiese for Alm. Brand

Government Agencies 

P4G Topmøde i Danmark/Your Sustainable Life - Hansen & Ersbøll Agenda for Udenrigsministeriet

Institutional Image 

Balletfestival — Det Kongelige Teater – intet bureau nævnt