Først snuser du den velkendte røg fra raket-lunten ind, så smager du på den kølige champagne og mærker pigen kysse dig. Men så mærker du trykket, bliver blæst tilbage – og når du tager VR-brillerne af, ligger du i ambulancen.

Sikkerhedsstyrelsen har med årets fyrværkerikampagne taget det klassiske fortællegreb Don’t tell it, show ittil sig – endda i flere dimensioner – og det ser ud til at sprænge alle forventnings-rammerne for reach.

De første dele af kampagnen blev skudt i gang i weekenden, hvor salget af raketter og nytårskrudt startede, og allerede nu er Facebook-filmen nået ud til mere end ½ mio. mennesker. 

Det er igen i år Holm Kommunikation, der har udviklet ide og koncept for kampagnen, og bureauet giver bl.a. sidste års prisvindende kampagne for fyrværkerisikkerhed, et twist med en “5D VR-oplevelse”, som Khora Virtual Reality har produceret.

Målgruppen er mænd og drenge i alderen 15 til 35 - en både spændende og svær målgruppe at arbejde med, når man laver adfærdskampagner, lyder det fra kommunikationschef i Sikkerhedsstyrelsen, Mette Cramon.

- De elsker et godt grin, men de hader løftede pegefingre. Derfor har det været helt centralt at visedem, hvor hurtigt det kan gå galt med krudtet - fremfor bare at sige, at det er vigtigt med de sikkerhedsbriller, siger hun.

Livagtig oplevelse

I filmen følger man to unge mænd på henholdsvis 18 og 25 år, der ifølge egne udsagn aldrig bruger sikkerhedsbriller. Og det rammer tilsyneladende plet: I skrivende stund har fået tæt på 370.000 visninger og er delt flere end 3.500 gange.

- 5D-versionen af VR-kampagnen er lige nu ved at overgå vores vildeste forventninger i forhold til at engagere målgruppen, siger Mette Cramon. 

Filmen er en videreudvikling af styrelsens kampagnefilm fra sidste år, og om det fortæller Mathias Holm Pedersen, managing partner i Holm Kommunikation:

- Sidste års VR-film brugte ny teknologi på en relevant måde, og det er også tanken bag kampagnen i år: At vi giver de her unge fyre end endnu mere livagtig oplevelse af en fyrværkeriulykke, og så lader dem fortælle, hvordan det ændrer deres syn på fyrværkeri. 

Kampagnen byder i øvrigt på masser af andet content på Facebook og Instagram, spots i tog og busser, et PR-spor og en event, hvor målgruppen selv kan prøve 5D VR-effekten.

Dertil kommer yderligere videoer fra de to influencere Alexander Husum og Niki Topgaard i samarbejde med Gonzo Media, samt et snapchat-filter den 31.december, som styrelsen selv står for.

Se filmen med om to unge, der udsættes for 5D VR her.