På det årlige Google-topmøde for Googles-partnere i San Francisco blev der torsdag den 1. november uddelt priser.

Her løb det danske online marketing-bureau Atcore sammen med Matas med en af priserne for casen ”Omnichannel Insights and activation of Customer data”.

Det er første gang, at prisen tildeles en dansk virksomhed, og hæderen glæder naturligvis Sebastian Gullak, CEO i Atcore.

- Jeg er stolt over at stå i spidsen for det arbejde, der på internationalt niveau kan fremvise, at vi i Danmark har kompetencerne til at hjælpe virksomheder med deres digitale omstilling, siger han.

Der var 54 tilmeldte cases til prisuddelingen fra 28 lande. Af dem blev de 25 shortlistede i to kategorier: Decisions og Platforms. Atcore vandt i Platforms-kategorien.

LÆS OGSÅ: MANGE KAN LÆRE MEGET AF MATAS

Kobler fysiske butikker og digitale medier sammen

Matas og Atcore fik prisen, fordi selskaberne har formået at udnytte koblingen mellem fysiske butikker og digitale medier gennem Matas’ kundeklub og den tilknyttede e-mail-platform.

Kundeklubben udsendte før samarbejdet e-mails med indhold baseret på fysisk købshistorik, men det var ikke fuldt dokumenteret, hvilken effekt e-mail marketing rent faktisk havde på salget i butikken.

Og da langt størstedelen af Matas’ omsætning netop ligger i de fysiske butikker, var udfordringen klar:

Udnyt samspillet mellem webshoppen, den digitale annoncering og de fysiske butikker til at imødekomme bevægelserne i markedet.

Atcore sammenkoblede Matas’ egne data på tværs af digital annoncering, digital adfærd og køb. Både gennem fysiske butikker og webshoppen.

Det sikrede tre ting:

  • At enhver fysisk transaktion blev registreret i Google, således at både online og offline køb eksisterede side om side i et samlet performanceview.
  • At kundernes adfærd på webshoppen og efterfølgende køb i butikken blev fuldt ud dokumenteret og sammenkoblet med kampagneaktiviteter og mediespend.
  • At det samlede billede af kundernes adfærd kunne bruges til at kommunikere og annoncere relevante tilbud til den enkelte kunde og vise relevant indhold på webshoppen.

- Vi er enormt stolte af at være en af de absolut første, der har formået at få koblet den totale brugerrejse sammen på tværs af digitale og fysiske butikker takket være Atcore, siger Brian Andersen, der er  E-commerce Director i Matas.

- Det mest værdifulde er, at effekten af projektet ikke kun er begrænset til at levere omsætningsstigning i webshoppen, men også at vi nu har et markant bedre udgangspunkt for at øge omsætningen i de fysiske butikker, fortsætter han.

Dokumenterer effekten af digital marketing

Han kalder det opnåede resultat for en omnichannel-effekt.

- Det betyder, at vi nu kan bevise, at den effekt vi ser med et sådant projekt og vores digitale marketing ikke kun begrænser sig til e-commerce, men også bidrager markant til den fysiske handel, siger Brian Andersen og slutter:

- Vi kan altså med ro i maven investere markant større budgetter i digital marketing fremadrettet, fordi vi kan dokumentere ROI helt ned i butikkerne.

Den årlige prisuddeling blev afholdt blandt internationale bureauer, professionelle og brands, der er Google Marketing Platform-certificerede partnere.

LÆS OGSÅ: MANGE KAN LÆRE MEGET AF MATAS