Torsdag aften solede Interfloras marketingdirektør, Zvi Goldstein, og CEO og partner i bureauet Responsive, Peter Therkildsen Schlegel, sig i succes, da den fornemmeste Rambuk-pris, Grand Prix’en, blev hevet hjem ved årets prisuddeling på Nationalmuseet i København.

Men vejen til anerkendelsen og aftenens jubel har været både snørklet og udfordrende. Og der er blevet begået masser af fejl undervejs: 

- Det var først, da vi havde løbet panden mod en mur nogle gange, at vi så problemstillingen i et nyt lys. Så der har været voldsomt meget trial and error. Vi har været mange veje rundt, også analytisk, siger Peter Therkildsen Schlegel.  

Responsive og Interflora har med kampagnen ”Sig det med AI” evnet at bruge kunstig intelligens til at omsætte teksterne på de ca. 2.000 kort, der hver dag skrives i forbindelse med en buket blomster, til data, som kan bruges i markedsføringen.

- Årets Grand Prix vinder har vist vejen for hvordan AI & ML kan bruges til at skabe den relevans og nærhed, vi alle stræber efter, lød det bl.a. fra Dansk Markedsførings adm. direktør, Thomas Wahl, da han begrundede Grand Prix'en på scenen.

Der er ingen easy fixes

Ud over Grand Prix’en vandt Interflora-casen i kategorien Marketing Automation.

LÆS OGSÅ: HER ER ALLE RAMBUK-VINDERNE

Hvad er det vigtigste, I har lært?

- Der render rigtig mange software-sælgere rundt og forsøger at sælge alt muligt. Og det er fint men gør det ikke alene. Noget af det, der skal til, er kombinationen af begavede mennesker med forretningsforståelse, kreative folk og selvfølgelig folk, der kan foretage kompleks data-analyse, siger Peter Therkildsen Schlegel og fortsætter:

- Det er afgørende, at de tre kompetencer spiller helt tæt sammen – og forstår hinanden. Og så kræver det også, at både bureauer og kunder kaster sig meget dybt ind i den her kamp. Der er ikke nogle easy fixes. 

Hvad skal I arbejde videre med?

- Vi har en fase to, som går ud på at vende købsoplevelsen hos Interflora.dk på hovedet, siger han.

Zvi Goldstein tilføjer:

- Det skal kunne bruges live på sitet. Når vi ved, hvorfor Uffe giver Anne en buket blomster, så er det også nemmere at få ham til at købe en flaske champagne eller noget andet. Vi ved nu, hvad folk føler nu og her, siger han og fortsætter: 

- Det er ikke en viden, vi har på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse eller andet, hvor man har svaret noget, man enten tror eller gerne vil give udtryk for. Man kan sige, at det vi har gjort, har givet os et vindue ind til folks inderste sjæl.

Zvi Goldstein deler analysen af, at det ikke nytter bare at parre en masse data med algoritmer, som man måske havde håbet fra begyndelsen:

- Derudover skal du have en helt klar plan for, hvad det er for et problem, der skal løses. Hvis du bare kaster en masse data ind i noget, sker der intet, siger han.

En ære at vinde ved Rambukken

Både Peter Therkildsen Schlegel og Zvi Goldstein mener, at det er en ære at vinde åres Grand Prix. Og prisen kan bruges både på flere måder, mener Peter Therkildsen Schlegel:

- Rambukken er en pris, som er rigtig værdsat blandt CMO’erne, fordi den blandt andet fokuserer på effekt. Det har en stor ekstern værdi for os. Internt kan det bruges til at motivere og som eksempel på, at når vi går efter nogle ting, som er svære, så belønner det sig nogle gange.

- Og så skal vi heller ikke være blinde for at forfængelighed er en faktor i vores branche, slutter han.

LÆS OGSÅ: HER ER ALLE RAMBUK-VINDERNE