I mandags blev det offentliggjort, hvem der er nomineret til prisen som Årets CMO.

Det er årets jury, der på baggrund af advisory boardets shortliste på 20 marketing-profiler, har udpeget de fem, som nu kæmper om den fornemme pris. 

Årets advisory board har i forbindelse med udarbejdelsen af shortlisten begået en motivation for de 20 profiler.

I denne uge bringer vi motivationerne, som er givet for de fem, der altså endte med at blive juryens udvalgte. 

Tirsdag bragte vi motivationerne for Bolias Line Bering Larsen og Tivolis Michala Svane. Læs motivationen for Arlas Hanne Søndergaard, Kviks Lisa Gøttler og Carlsbergs Morten Boye herunder. 

Hanne Søndergaard, CMO & EVP hos Arla Foods amba:

Hanne Søndergaard er som CMO og EVP i Arla Foods ansvarlig for Arlas globale marketingtiltag og brandindsatser.

Hanne udmærker sig år efter år i sit arbejde med globale differentierede marketingstrategier og produktinnovationer, som hun og sit team har ansvaret for. Hun formår at få Arlas brand til at forblive relevant med nye tiltag og produkter, som sætter fokus på bæredygtighed og åbenhed. 

Et eksempel på et 2018-resultat er bl.a., at hun har været med til at sikre en milliard-aftale med kaffegiganten, Starbucks, som sikrer et strategisk samarbejde og giver Arla licens til at fremstille, distribuere og markedsføre Starbucks’ mælkebaserede drikkekaffe. 

Efter mere end 17 år i koncernen har Hanne bevist, at hun er en nøgleperson inden for marketingdisciplinen, og med sin innovative tilgang forstår hun at følge med i de nyeste trends på et omskifteligt globalt forbrugermarked præget af stor kompleksitet. 

Derfor er Hanne naturligvis en del af feltet i konkurrencen om titlen som Årets CMO. 

Lisa Gøttler, Chief Marketing and Product Officer hos Kvik A/S:

Lisa Gøttler er en naturlig profil til Årets CMO-udvælgelse, og det takket være hendes høje ambitionsniveau og solide indsats som øverste marketingansvarlige for én af landets mest veldrevne køkkenvirksomheder. 

Få herhjemme formår at levere på samme niveau som Lisa, der kan se tilbage på endnu et år hos Kvik med rekordregnskab og flotte priser til kaminhylden – en Rambuk Award for tredje år i træk som eneste annoncør nogensinde, foruden en nominering til Danish Digital Award for deres effektive, datadrevne marketingstrategi. 

Lisa er ærlig om til- og fravalg i sine strategiske prioriteter, hun er modig på sin virksomheds vegne, og hun tør sætte barren højere end de fleste. 

Hendes stærke marketingstrategiske kompetencer og fokuserede arbejde kommer til udtryk i en tydeligt optimeret forretning, der i skrivende stund i de 50 af de seneste 53 måneder har haft en konstant fremgang - udløsende et rigtigt godt regnskab for tredje år i træk i 2017.

Dette er bl.a. grunden til, at Lisa er at finde blandt de shortlistede til Årets CMO.

Morten Holst Boye, Vice President Marketing, Denmark hos Carlsberg Group:

Morten Holst Boye er en dygtig brandstrateg, leder og en dansk sværvægter inden for marketingdisciplinen.

Morten forstår at drive forretning som få andre, og er en marketingstrateg, der gennem en solid forståelse for kunderne, fokuseret udvikling af produktporteføljen og kommerciel flair, igen har formået at vækste Carlsbergs og Tuborgs samlede produktportefølje, tage markedsandele og styre brand positioner i et stærkt konkurrencepræget marked. 

Med Morten ombord har Carlsberg yderligere sat skarpt ind på at arbejde mod en profil, der matcher den ikoniske farve på dåseøllen - Carlsberg har nemlig fremlagt en ny strategi, hvor en oprustet miljøvenlig profil er målsætningen. 

Morten har ydermere bl.a. været medarkitekt på den meget succesfulde lancering af Carlsberg 1883, der er en reel innovation med en historie med substans som er stærk forankret i Carlsbergs historie. 

Derfor er Morten Holst Boye en naturlig del af dette års bruttoliste til Årets CMO.