Danish Digital Award har rundet de fem år, og også i år blev der festet igennem med trofæ-uddelinger, champagne, middag og et festfyrværkeri - ikke bare af konfettikanoner - men også af fremragende cases.

Men hvad kan branchen tage med hjem fra festen i år - bortset fra de obligatoriske lette tømmermænd og ømme dansefødder? Gør særlige tendenser sig gældende?   

Ja, hvis man spørger juryformand Kim Jong Andersen og adm. direktør i Dansk Annoncørforening, Holger Wilcks, så springer særligt én ting i øjnene.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Vi kan se resultatet af den stigende insourcing. Vi har mange nye både nominerede og vindere, hvor casen udspringer hos annoncøren selv, siger Holger Wilcks.

Og det er en udvikling, han ser positivt på:

- Den form for diversitet og forretningsrelevans, tror jeg, er rigtig sund for enhver award, der ikke bare vil skue tilbage, men også fremad.

Flere B2B-virksomheder

Kim Jong Andersen peger også på, at feltet af nominerede i år udgjorde en væsentlig større bredde og variation end tidligere i forhold til brancher og kategorier. 

- Vi har adskillige B2B-virksomheder, der konkurrerer om priserne på fuldstændig lige fod med consumer brands. Og vi har nye aktører fra medicinalbranchen og en genkomst af retailers, siger han.

Han er i øvrigt ganske enig i, at tendensen til insourcing hos annoncørerne har været tydelig i år:

LÆS OGSÅ: DANISH DIGITAL AWARD 2019: HER ER ÅRETS VINDERE.

- Vi har fået mange nye indsendere, der afspejler tidens tendens til insourcing hos annoncørerne. Det er tydeligt, at flere og flere cases involverer en grad af in-house kompetencer, vi ikke tidligere har set.

Er det godt eller skidt?

- Ja, bureauerne kan selvfølgelig vælge, om de vil se det som en trussel, men er man offensivt anlagt, tror jeg nu snarere, at det giver en mulighed for at skærpe spidskompetencerne i stedet for at konkurrere på commodities.

Kreativitet og data

Kim Jong Andersen glæder sig i øvrigt også over en stigende tendens til automatisering:

- Vi ser, at de mere data- og analysedrevne kategorier nu har fået så meget fat, at det ikke længere virker eksotisk at sætte algoritmerne i arbejde og automatisere dele af marketingprocessen. Det er i dag en fundamental marketingdisciplin helt på linie med udvikling af content og mediaplanning og -indkøb, siger han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Alle taler jo for tiden om sameksistensen – eller kampen mellem – data og kreativitet. Hvad tænker du?

- Jeg mener, at kreativitet og innovation er eneste måde at overleve kommercielt på i det lange perspektiv, og derfor håber jeg også, at vi kommer til at se flere cases, der afspejler et mere symbiotisk forhold mellem data og kreativitet. Ikke kun mellem analytics og media. 

- Lige nu føles det måske stadig som olie og vand, men de, der kommer til at vinde fremtidens markedsandele, er dem, der lykkes med at forene disse to nøgler til brugernes hjerter og hjerner.

- Det betyder også nye måder at arbejde på, og grundlæggende et opgør med gamle forestillinger om, hvad en moderne marketingfunktion egentlig skal kunne. Og hvad der bør være dens ypperste bidrag.