I efteråret 1998 blev Adapt etableret i en baggård på Store Kongensgade i København. Det var i dotcom-tiden, hvor nye webbureauer konstant dukkede op og ofte lige så hurtigt forsvandt igen.

Visionen for det nye københavnerbureau skilte sig dog ud fra begyndelsen. Adapt ville nemlig være noget (dengang) så sjældent som et webbureau, hvor langvarige kunderelationer skulle være et kerneelement i DNA'et.

Der blev lagt en strategisk retning for at opbygge fundamentet til det DNA, og i dag, 20 år senere, tyder en del på, at det er lykkedes.

Retter man fx blikket mod det digitale bureaus årsregnskaber, så har væksten været pæn gennem årene. Adapt rundede fx i 2017 66,9 mio. kr. i bruttoavance, mens bundlinjen bugnede med knap seks mio. kr.

I de sidste fem år er væksten endda taget til for bureauet, der sågar er gået internationalt med afdelinger i Boston, Berlin, Barcelona og to kontorer i Litauen.

Og nok så vigtigt:

Ambitionen om langvarige kunderelationer er lykkes. DS Norden var således Adapts første store kunde, og shipping-selskabet er stadig på kundelisten den dag i dag.

Kunsten at tilpasse sig digitaliseringen

Kresten Wiingaard, CEO, mener, at Adapt i dag kan fejre sin 20 års fødselsdag i branchen, fordi bureauet bl.a. har formået at holde sig opdateret med nye tiltag i den digitale verden og sørget for at “adapte” strategien til nye trends i de tyve år.

Han peger også på, at udvikling af digitale løsninger har forandret sig gennem årene.

Den allerstørste forandring er, at fokus er flyttet fra funktioner og features til brugerne. Og det har Adapt også tilpasset sig.

Med brugeren i centrum er det også blevet muligt at fokusere på nye områder og trends inden for digital udvikling.

Kresten Wiingaard mener i øvrigt, at det næste store teknologiske skridt fremad bliver Blockchain, Conversational IU og Voice.

Oplev hvordan blochchain kan forbedre din marketing. På Digital Copenhagen ’18

Et ægte internationalt bureau

Strategiske forudsigelser og konstante digitale tilpasninger er ikke det eneste, der har ført Adapt frem mod den runde fødselsdag. I bureauet har der nemlig også altid været fokus på, at medarbejderne føler sig værdsat, forklarer Kresten Wiingaard.

Det vil de blive ved med at fokusere på i fremtiden, og det har nok også været medvirkende til, at bureauet har udviklet sig internationalt.

- Det vigtigste for mig er, at når vi bliver et ægte internationalt bureau, kan vi stadig tilbyde vores medarbejdere at arbejde med forskellige og spændende projekter i de lande, vi er i.

- Fremadrettet, tror jeg på en verden, hvor vi gerne vil opholde os forskellige steder i løbet af vores respektive karrierer, og det skal vi kunne bruge som løftestang til at rekruttere lige så dygtige medarbejdere, som vi har i dag, slutter Kresten Wiingaard.

Han er i øvrigt ikke i tvivl om, at Adapt også når at runde de 30 år, men at de på det tidspunkt kommer til at fejre dagen sammen med mange flere forskellige nationaliteter på bureauet.

Adapt fejrer deres runde fødselsdag i morgen i bureauets hovedkontor på Christianshavn med en stor reception. Efterfølgende er der fest for kunder, samarbejdspartnere og netværk.