Jesper Kundes bekymring om at en ny krise er under opsejling deles af næstformand i brancheforeningen Kreativitet & Kommunikation, Kim Boisen, der er CEO og medstifter af reklamebureauet Robert/Boisen & Likeminded. 

- Som næstformand i brancheforeningen deler jeg Jesper Kundes bekymring. Der er nogle faresignaler, som vi har set før, der kan gøre det svært at modstå en kraftig ændring i markedet, siger han.

I et interview med Markedsføring fortæller Jesper Kunde i forbindelse med offentliggørelsen af Kunde & Co’s 2018-regnskab, at han mener, at den næste krise er tættere på, end mange tror, ligesom han mener, at den kommer til at ramme reklamebranchen hårdere end finanskrisen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- De unge mennesker tror, at alting falder ned i turbanen på dem, mens andre tror, at træerne vokser ind i himlen, folk vil have mere i løn og så videre. Vi så de samme mønstre i 2000 før IT-boblen og 2007/2008 ved finanskrisen. Det er for mig tegn på, at der snart sker et eller andet. Det er de sikreste tegn, faktisk, siger Jesper Kunde i interviewet.

Han fortsætter:

- Og så er der virksomhederne, som ikke i så høj grad arbejder så langsigtet lige nu. De er blevet meget følsomme i forhold til, hvor meget de agerer. Så skruer de op, så skruer de ned. Igen: Det første de skruer på, det er markedsføring. 

Kim Boisen giver Jesper Kunde ret i, at det første sted, der bliver skåret, er i markedsføringsbudgettet.

Men han aner også en anden udvikling, som kan ramme de danske bureauer:

-  Mange af de store annoncører er en del af internatonale koncerner, hvor det er blevet mere gængs policy, at hvis det går dårligt i et marked, så skal alle skære til. Det kan ramme bureauer. Og det gør det svært at forudsige, hvad der sker, siger Kim Boisen.

Han opfordrer til mådehold på bureauerne: 

- Det er svært som bureau at budgettere mere end et par måneder frem. Så jeg synes, at man skal være varsom med at have for store udgifter, siger Kim Boisen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.