Den 62-årige bureau-ejer er egentlig meget godt tilfreds med 2018-regnskabet som branding- og reklamebureauet Kunde & Co offentliggør onsdag og som viser et overskud på næsten 16 millioner kroner efter skat ud af en omsætning på næsten 260 millioner kroner. 

- I forhold til at markedet er oppe, kunne vi godt have gjort det lidt bedre, men det koster lidt, at have et stort hjul kørende, fordi alle afdelinger ikke kan levere stort hele tiden, siger Jesper Kunde.

Ifølge Jesper Kunde går det altså godt i det 30 år gamle bureau. Men spørger man manden, der har afdelinger i Danmark, Tyskland og Schweiz, til hans forventninger til 2019, så bliver talen mere dyster.

LÆS OGSÅ: BRANCHE-NÆSTFORMAND DELER KUNDES KRISE-BEKYMRING

Jesper Kunde taler hurtigt - men præcist – mens han fægter med armene og forklarer, at ”flere og flere kunder arbejder med en kortere tidshorisont”, hvilket gør det ”sværere at optimere hele virksomheden” og alle dens afdelinger. Samtidig bliver det sværere og sværere at forudsige, hvornår der er meget - og hvornår der er lidt at lave, pointerer han. Det var den ene faktor. 

Han kører hurtigt videre til den anden faktor, som han er mest bekymret for. Økonomien. Altså i det store billede. Han beskriver den som en dans. Så går det lidt frem. Så går det lidt tilbage. Han fremhæver Brexit og finansmarkeder, der har det svært. Den slags skaber usikkerhed hos kunderne, lyder hans analyse.

- Det første de skruer på er markedsføringen. Så det kan være, at vi sidder her om et år, og så ser det helt anderledes ud, fordi alting er gået i stå i løbet af året, siger Jesper Kunde.

Er du bekymret for det?

- Ja, det er jeg. Det er meget tættere på, end mange folk tror. 

Den næste krise?

- Ja. 100 procent.

Branchens største udfordring

Hvilke tegn ser du konkret på det?

- De unge mennesker tror, at alting falder ned i turbanen på dem, mens andre tror, at træerne vokser ind i himlen, folk vil have mere i løn og så videre. Vi så de samme mønstre i 2000 før IT-boblen og 2007/2008 ved finanskrisen. Det er for mig tegn på, at der snart sker et eller andet. Det er de sikreste tegn, faktisk, siger Jesper Kunde, der fortsætter:

- Og så er der virksomhederne, som ikke i så høj grad arbejder så langsigtet lige nu. De er blevet meget følsomme i forhold til, hvor meget de agerer. Så skruer de op, så skruer de ned. Igen: Det første de skruer på, det er markedsføring. Lige nu går det godt, men…

Jesper Kunde stopper midt i sætningen og slår ud med armene. 

Kan du mærke en nervøsitet på dine kunder?

- Ja.

Og er der projekter, som er stoppet på grund af det?

- Nej, men man laver ikke længere en plan for et projekt, der skal køre fra nu og det næste år. I dag er der gang i den, men jeg ved også, at hvis der kommer lidt for meget tvivl i spil, så vender det. Så jeg er bestemt ikke optimist som andre. 

Så en kommende krise er branchens største udfordring lige nu?

- Ja, det synes jeg. Husk, at vi har kunder i hele Europa. Så vi kan mærke det. Alle holder vejret og håber, at det går. 

Der kommer altid en krise – det er bare spørgsmålet hvornår – men du mener, at…

- Vi er tæt på, fordi der er så mange ting, der kan spille ind. Det er også et spørgsmål om psykologi. Det går godt i Danmark, men problemet er, at vi er blevet meget mere internationalt afhængige. Så det er ikke nok, at det går godt herhjemme, siger Jesper Kunde.

Krise-klar

Hvordan vil en krise påvirke bureauet?

- Det er svært at sige. I 2008, inden det hele gik i stå, var vi 200 mennesker. Da vi var helt nede, var vi mellem 110 og 120. Kunderne stoppede bare op. Så står du der… Og når projekterne i dag - og ikke kun hos os - er blevet kortere og kortere, så vil den næste krise blive hårdere for reklamebranchen, end finanskrisen var. 

Hvordan har du forberedt dig?

- Jeg er hele tiden klar. Og jeg prøver at holde os så skarpe som muligt. Men mit worse case scenario er, at jeg ikke kan holde hele vores hjul (alle afdelingerne, red.) kørende, for så kan jeg ikke længere tilbyde det, som vi har arbejdet med i så mange år. Det vil være ærgerligt. Så målet i den næste krise vil være at holde sammen på det, siger Jesper Kunde. 

Han holder en kort pause i talestrømmen. 

- Sidst der var krise, gjaldt det for alle virksomheder om at finde ind til kernen. Det er det eneste, der kan hjælpe virksomhederne igennem. Jeg tror, at vi klarede os bedst i forhold til andre bureauer i denne periode, fordi vi netop er dygtige til at identificere, hvad der er kernen. Så vi har ikke noget imod, at det ikke går alt for fantastisk. Når det gør det, så får alle amatørerne lov til at lave alle mulige mærkelige ting. Og så går det altid galt, siger Jesper Kunde.

Han smiler. Og gentager at han er tilfreds med det dugfriske regnskab.

Hvor tjener bureauet flest penge – i Danmark, Tyskland eller Schweiz?

- Kunde & Co tjener penge over det hele. Det er i den internationale B2B-forretning, at det går bedst for os. Det bedste vi kan få ind, er en kunde, der har købt tre-fire forskellige virksomheder i forskellige markeder og nu skal samle dem omkring en position. Det er sjovt, siger Jesper Kunde.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

FAKTA: Nøgletal (beløb i t.DKK) for 2018 (i parentes 2017): Kunde & Co Group A/S

  • Nettoomsætning: 259.142 (264.200)
  • Bruttoresultat: 138.710 (137.508)
  • Dækningsbidrag: 162.581 (159.632)
  • Resultat af primær drift: 19.927 (19.051)
  • Resultat før skat: 20.233 (19.648)
  • Årets resultat: 15.858 (15.536)
  • Egenkapital: 25.956 (25.477)
  • Gennemsnitlig antal medarbejdere: 205 (198)

Kilde: Kunde & Co's årsregnskab for 2018.